Veel herhalingen op de Uitmarkt

Goede optredens waren er genoeg op de Uitmarkt in Amsterdam, maar nieuw, dat waren ze niet. Alleen jongerenpodium The Remix, met muziek van hip hop tot maghreb en raï, bood een voorproefje van wat komen gaat.

In de geur van spare ribs en wiet met op de achtergrond een vette beat, staan honderden tieners van allerlei etnische achtergronden ontspannen met elkaar te kletsen. Bij `The Remix', de jongerenafdeling van de Uitmarkt in de tuin van het oude Stedelijk Museum, wisselen hip hop- en R&B-artiesten, Maghreb-dj's en kampioenschappen straatbasketbal elkaar af. Het is niet het eerste waar je aan denkt bij de traditionele opening van het Amsterdamse culturele seizoen, maar wel een glimp van wat de toekomst zou kunnen brengen.

De droge en vooral zondag ook zonnige Uitmarkt werd volgens de politie door een half miljoen mensen bezocht. Op het Museumplein, de omringende musea en podia tot aan het Leidseplein, was er toneel, dans, muziek, stand up comedy en een informatiemarkt. Voor jong tot oud, van Bach tot Ali B. Met veel aandacht voor de NPS, die ook een eigen podium had. ,,Vergeet niet uw handtekening te zetten voor behoud van de omroep'', was een veelgehoorde afsluiter.

De ruime keuze aan goede optredens, van toneel op zaterdag bij De Verleiding tot muziek van Floris en Coparck op zondag, bevatte maar weinig vernieuwende voorproefjes van het komend seizoen. De meeste artiesten werden aangekondigd met: ,,Voor de derde keer op de Uitmarkt!'' Bij een aantal stand up comedy artiesten ging een vlaag van herkenning door het publiek. ,,Dit vind ik zo'n leuk stukje, daar kan ik naar blijven kijken'', aldus een toeschouwer.

Een aangename verrassing was de VideoCube van Montevideo, met videokunst in drie containers en bij het vallen van projecties in de buitenlucht bij het vallen van de avond. Naast werk van Peter Bogers en Antonin de Bemels was er een veelbelovende preview te zien van de nieuwe tentoonstelling van Erwin Olaf. In de geëngageerde bijdrage van Rä di Martino, een stomme film met pianobegeleiding, probeert Sylvester Stallone als de held Rambo tevergeefs in zijn eentje de oorlog in Afghanistan te stoppen. De lokale bevolking vraagt hem te blijven na de aangericht ravage. ,,Sorry, I have to go'', is Rambo's eenvoudige repliek. Op een krakerig zwart scherm is te lezen dat ,,onze held elders oorlogen moet gaan voorkomen''.

Voor de kleinste kinderen was er, naast de swingende Nijntje-musical en het optreden van Ali B., een speciaal kinderterrein in het Vondelpark. Het bleek zo'n groot succes dat het concept in 2006 gehandhaafd blijft. Waarschijnlijk op een andere locatie, want de Uitmarkt verhuist volgend jaar naar de binnenstad.

Bij de Amsterdamse Boekenmarkt signeerde onder grote belangstelling John Irving. Uitgever Robbert Ammerlaan van De Bezige Bij schreef de Nederlandse opdrachten, de Amerikaanse bestseller-auteur zette er zijn krabbeltje onder. Het debat over de tentoonstelling Kunstmarokkanen, die vanaf september door zes Nederlandse steden reist, maakte zeer nieuwsgierig. Deelnemende kunstenaars als Saïd Mahrouf en Hamid el Kanbouhi vertelden over hun werk, dat wel over identiteit en grenzen tussen culturen gaat, maar nu eens weinig te maken heeft met probleemjongeren uit achterstandswijken.

De jongerenhoek `The Remix' had een geheel eigen dynamiek. In een kale hal stonden Surinaamse, Marokkaanse en Nederlandse jongeren eensgezind met hun hoofd te knikken. Onder de opzwepende klanken van de `worldgroove' dj mps PILOT werd er gekeken en gedanst. Zelfs op de raï-muziek van Cheb Khaled werd gebreakdanced. PILOT, die voor het eerst voor zo'n jong publiek draaide, was dolenthousiast: ,,Dit is te gek. Die jongeren hebben geen geld, maar ze gaan hier uit hun dak. Het bewijst dat ze voor alles open staan.''

    • Elda Dorren