Blomstedt dankt het hele orkest

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest begon het nieuwe seizoen ver buiten de standplaats. Vorige week gaf het Rotterdamse orkest twee concerten in het festival van Edinburgh en gisteravond traden de Rotterdammers op in de serie Robeco Zomerconcerten in het Amsterdamse Concertgebouw. In Edinburgh was er succes, al vond een enkele criticus het concert met muziek van Mozart en Tsjaikovski voor een festival wel erg conventioneel geprogrammeerd. In het andere concert klonken de Tweede symfonie van Nielsen en de Zevende symfonie van Beethoven.

Dirigent van alle concerten was de Zweed Herbert Blomstedt, die ook nog wel eens voor het Koninklijk Concertgebouworkest staat. Met zijn bijna tachtig jaar is Blomstedt, die onder andere vaste posities had in San Francisco en Leipzig, een generatiegenoot van Bernard Haitink. Stilistisch is hij een man van voor de doorbraak van de `authenticiteit', al positioneert hij de musici op antieke wijze, met de bassen linksachter en de tweede violen rechts voor.

In het Amsterdamse concert, de behoudendste fusie van de twee Edinburghse programma's, bleek die ouderwetse stijl in de Sinfonia concertante van Mozart. Keurig, prachtig en vlekkeloos was het spel van het orkest en de solisten Mihaela Martin op viool en Nobuko Imai op altviool. Maar Blomstedt was vooral gericht op lichtheid en voortvarendheid, zonder zich te bekommeren om treffende accenten en een betogende frasering. Daardoor miste het Andante de essentiële dramatische verdieping.

Maar bij Beethoven ligt het soms anders bij Blomstedt. In 1997 klonk de Derde symfonie `Eroica' bij het Concertgebouworkest nogal kabbelend. Maar in 2003 en 2004 klonk de Vierde als een stevig bouwwerk met enerverende dramatiek in onopgesmukte klank. Met die robuuste karakteristieken klonk nu ook de Zevende.

Bijzonder was daarin de opbouw na het speelse en dynamische Allegretto. In het Presto kreeg Blomstedt waarlijk de geest en het afsluitende Allegro con brio was een uitbundig feest dat in zijn overrompelende affect zelfs herinneringen opriep aan de legendarische Amsterdamse uitvoeringen met Carlos Kleiber. Grotere lof is nauwelijks mogelijk. Kleiber en de Rotterdammers bleken na afloop zeer gelukkig met elkaar. Het orkest produceerde stampende roffels, Blomstedt ging het hele podium over om bijna iedereen persoonlijk te bedanken.

Concert: Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Herbert Blomstedt. Gehoord: 28/8 Concertgebouw Amsterdam.

    • Kasper Jansen