Wie is Pucca en waarom moeten wij haar kennen?

Hippe dertigers en kinderen zijn gek op haar. Ze tooit luxe tassen en komende week is ze de ster in een campagne die eten met stokjes populair moet maken. Wie is Pucca, vraagt Paul Steenhuis zich af

Ze bestaat amper vijf jaar, en is van bescheiden komaf. Maar ze is al een wereldster: Pucca. Ze begon haar bestaan in 2000 als figuurtje op een e-card, een digitale wenskaart, die mensen elkaar toe kunnen sturen via internet.

Maar toen ging het snel – als met de beroemde kinderfilmster Shirley Temple, die op haar vijfde een wereldster was.

Twee jonge ontwerpers uit Seoul, Zuid-Korea bedachten haar voor hun designbureau: ze noemden haar Pucca, een meisje van 10, dat de dochter is van een Chinese restauranthouder. Ze is gek op zwarte Koreaanse noodles, die ze uiteraard met stokjes eet, en probeert voortdurend een jongetje van 12, Garu, te kussen. Hij is een stoere afstammeling van ninja-

vechters, en moet weinig hebben van al de romantische aandacht van Pucca. Thema van veel van die eerste e-cards die ontwerpers Calvin Kim en Boo-Kyoung Kim, broers, voor hun bedrijf Vooz maakten, is dan ook `funny love', rare, grappige liefde.

Twee maanden nadat eind 2000 Pucca als e-card figuurtje geïntroduceerd was in Korea, hadden al 800.000 mensen wenskaarten met Pucca verstuurd via het wereldwijde web. Een ster was geboren, zoveel was duidelijk. Pucca was zo populair, dat haar bedenkers ook in Amerika en Europa de markt met haar opgingen. Azië is trendy. Let wel, een film, tekenfilmpjes, verhalen over haar waren er toen nog niet, en nu nog steeds niet (behalve op internet), hoewel er hard aan gewerkt wordt. Pucca is op eigen kracht als e-card figuur zo populair geworden.

Het karakter, de identiteit van Pucca is vanaf het begin duidelijk omschreven. Pucca is een `stoere meid', een tomboy wordt ze in de Engelstalige teksten van moederbedrijf Vooz genoemd. En bij de kindertv-zender Jetix, voorheen Fox-Kids, waar ze voor heel Europa de rechten van Pucca beheren, kunnen ze het lijst met de identiteit van Pucca aanvullen.

Pucca staat voor:

- girlpower

- fashion & image

- boys & romance

- humor

- music & technology

vertellen Leonie Erenstein en Rob Genot van Jetix Consumer Products in Hilversum.

,,Ze is onafhankelijk, stout, romantisch, dat zie je bijna meteen aan Pucca, en dat maakt haar volgens ons zo populair'', zegt Leonie Erenstein.

Pucca ziet er inderdaad minder braaf uit dan andere populaire design-figuren zoals Nijntje of de Japanse mode-kat-in-zoete-kleurtjes Hello Kitty. Ook al is ze officieel nog maar 10 jaar oud, als Pucca haar `chopstickdance', haar eetstokjes-dans doet (te zien op www.jetix.nl), en met haar achterste schudt, dan is er een zweem van sex-appeal, die Nijntje geheel mist.

,,Wij zijn als kindertv-zender natuurlijk altijd geïnteresseerd in nieuwe figuren, characters, die we op de zender kunnen gebruiken en waarmee we ook verder nog met marketing iets kunnen,'' zegt Rob Genot, licensing director van Jetix Consumer Products. ,,Vandaar dat we de rechten van Pucca voor Europa hebben gekocht een paar jaar geleden, terwijl het nog een character in ontwikkeling was. We werken nu samen: er komen tekenfilms met Pucca van zeven minuten, die volgend jaar klaar zijn.''

,,Pucca is het voorbeeld van een sterk lifestyle character'', zegt hij.

En wat is dat dan, een lifestyle character?

STOERE MEID

Een figuurtje dat eigenlijk alleen als plaatje bestaat, nog niet bekend door tekenfilms of wat dan ook, maar al wel mensen aantrekt, omdat het staat voor bepaalde waarden, zoals het lijstje met `kernwaarden' van Pucca, hierboven opgesomd.

Dat Pucca een stoere meid is, en achter de jongens aanzit, en er fashionable gedesigned uitziet, is duidelijk, maar hoe kan ze met muziek en technologie geassocieerd worden? Ze ziet er niet high tech uit.

,,Nee, ze is zelf niet zo technisch, maar ze is geboren als computerwenskaart, in Azië zijn er al telefoonspelletjes met haar: ze leeft in een omgeving van technologie.''

Rob Genot: ,,We hebben besloten Pucca voor twee doelgroepen in te zetten. We zijn begonnen met de groep mensen tussen de 16 en 35, die snel trendy dingen op pikken. Daar hebben we Pucca hoogwaardig ingezet. Niet op grote schaal, op trendy items.''

Vandaar hippe tassen en andere trendy accessoires waar Pucca af en toe al op te zien is. Maar inmiddels liggen ook Pucca-hebbedingetjes bij de Bijenkorf en V&D en (sinds afgelopen week) bij drogisterij-keten Etos. ,,Ja, omdat Pucca ook voor de groep van 6 tot 15 jarigen aantrekkelijk is. Op hen richten we ons ook. Het idee is dat de mensen zo langzaam Pucca leren kennen'', aldus Genot.

Nederland staat nu op de rand van een grotere Pucca-doorbraak, lijkt het. Niet alleen zijn er meer en meer Pucca-producten voor jongeren en volwassenen op de markt, ook figureert Pucca vanaf volgende week in een grote reclamecampagne van de producent van Oosters voedsel Conimex (onderdeel van Unilever).

Pucca, dochter immers van een Chinese restauranthouder, wordt ingezet door Conimex om oosterse gerechten bij gezinnen populairder te maken. Pucca is heel handig met eetstokjes: ze kan er zelfs een vlieg mee vangen. In supermarkten komen de komende weken Pucca-eetstokjes te liggen, om kinderen hier te wennen aan het idee dat je met stokjes eten kan.

Overigens zijn de Pucca-kinder-eetstokjes van buigbaar plastic, en moet je ze als een knijper gebruiken. ,,Mensen die al met stokjes kunnen eten snappen niet meteen wat de bedoeling is'', zegt een woordvoerster van Conimex. ,,Maar kinderen wel.''

Pucca verschijnt komende weken niet alleen in de supermarkt, Conimex begint deze week ook een speciale website, ingericht als virtueel Chinees restaurant met Pucca als gastvrouw.

En dat is nog niet alles. In Korea wordt hard gewerkt aan 78 Pucca tekenfilmpjes van een minuut of zeven, die volgend jaar rond deze tijd op Jetix (van 6u tot 18u elke dag op dezelfde zender als Veronica), te zien zullen zijn in Nederland.

Maar binnenkort, in het weekeinde van 1 en 2 oktober krijgt de Nederlandse tv via Jetix de primeur van korte Pucca tekenfilmpjes van 2,5 minuut, want dan is het `Stoere Meiden Weekend' bij de kindertv-zender. Pucca fans die zo lang niet wachten kunnen, kunnen proberen op internet, al een glimp van haar op te vangen, zoals op htttp://pre.puccaclub.com

of http://www.asiafinest.com/ multimedia/pucca/pucca-episodes.htm.

Nederlandse Pucca op www.jetix.nl en www.puccarestaurant.nl

    • Paul Steenhuis