Iedereen liegt en bedriegt

De clips van arrenbie- en hiphopartiesten liggen weer onder vuur. De laatste weken zijn ze door onder anderen de Rotterdamse officier van justitie afgeschilderd als een belangrijke oorzaak van het beeld dat sommige jongeren van vrouwen zouden hebben. Het pornografische paradijs van de videoclips zou de Kaapverdiaanse jongens die onlangs terechtstonden wegens verkrachting, het idee hebben gegeven dat alle vrouwen niets liever willen dan zelfs de lelijkste jongens op elk tijdstip van de dag seksueel bevredigen.

Ook de Amerikaanse arrenbiester R. Kelly heeft al vele video's laten maken waarin enkele jongemannen worden omringd door massa's bijna naakte prachtvrouwen. Het heeft er ook veel schijn van dat R. Kelly zelf moeite heeft met het onderscheid tussen werkelijkheid en clipfictie: hij is al enkele malen aangeklaagd wegens verkrachting. Maar in zijn nieuwe clip, `Trapped In The Closet', lijkt het of R. Kelly zich de kritiek heeft aangetrokken. Er is geen enkele vrouw in bikini in te bekennen.

Clip is trouwens niet het juiste woord, R. Kelly's nieuwe video bestaat uit vijf delen, elk met een lengte van een minuut of vier. Tezamen vormen ze een heuse soapserie, waarbij de hoofdpersoon, R. Kelly, het verhaal zingzegt en de dialogen zingt. Als hij citaten van de andere acteurs zingt, zien we hen, heel grappig, playbacken. De verwikkelingen in de vijfdelige clip, die op R. Kelly's site in zijn geheel is te zien en ook op dvd is uitgebracht, zijn ingewikkeld, maar de boodschap is simpel: iedereen liegt en bedriegt.

In het eerste deel moet R. Kelly de kast in omdat de man van de vrouw met wie hij in haar bed de nacht heeft doorgebracht, thuiskomt. Thuisgekomen man en vrouw maken zich op voor seks, maar dan klinkt het mobieltje van R. Kelly in de kast. Na wat gezoek komt de man op de kast af, R. Kelly haalt alvast zijn pistool tevoorschijn, einde deel één.

In deel twee maakt de thuisgekomen man van de situatie gebruik om een geheim te onthullen. Hij belt iemand en zegt: `schatje, keer om en kom hierheen'. De spanning stijgt, R. Kelly dreigt met dubbele moord, er wordt op de deur geklopt en daar staat niet een vrouw, maar een man. Deel drie bestaat uit veel uitleg over de verschillende verhoudingen en eindigt met R. Kelly die naar huis belt. Tot zijn verbijstering neemt een man op. Zo gaat het maar door. Mooiste moment is als R. Kelly aan het einde van deel vier een condoom vindt in het echtelijke bed.

Door het overdreven acteren en door de teksten – `laten we dit op een christelijke manier oplossen', zegt R. Kelly bijvoorbeeld als hij de kast uitkomt – is `Trapped In The Closet' een buitengewoon vermakelijke parodie op een soapserie die doet denken aan de tv-series van Wim T. Schippers. Het is alleen de vraag of R. Kelly het ook zo bedoeld heeft. Tot nu toe was R. Kelly een bloedserieuze artiest en vermoedelijk heeft hij ook nu weer de grote emoties van het echte leven in beeld willen brengen.

    • Bernard Hulsman