De baby weegt 2.130 kilo (Gerectificeerd)

Een `aso-bak' of een plek waarin men zich veilig voelt? Opnieuw doet een Hummer stof opwaaien. ,,Deze auto's zijn niet zo botsvriendelijk''.

De klim op het off road circuit van het Waalse Bilstain is smal en steil, het modderige wegdek spiegelglad. Als de Hummer H3 aan het obstakel begint, vraag je je af of de terreinwagen veilig boven zal komen. Het antwoord is snel voorhanden: de 2.130 kilo wegende limousine doet dat probleemloos.

De Hummer H3 – gisteren aan de pers van de Benelux gepresenteerd – is in Nederland met onmiddellijke ingang leverbaar. Managing-director Pieter Gabriëls van importeur Kroymans verwacht dat volgend jaar driehonderd à vijfhonderd van de door General Motors gefabriceerde wagens `s lands wegen op gaan. Van het type Hummer H2, de `grote broer' (gewicht 2.890 kilo) van de H3, zijn in Nederland totnutoe ongeveer honderd stuks verkocht. Maar deze kolos, de burgerversie van een Amerikaans legervoertuig, is dan ook bijna twee keer zo duur als de nieuwe baby-Hummer: één ton tegenover 54.990 euro.

Sports Utility Vehicles (SUV's) als de Hummers – 90 procent van de rijders begeven zich alleen op de normale straat – winnen in Nederland aan populariteit. Cees Boutens van de RAI Vereniging zegt dat in 2000 1,84 procent van alle verkochte nieuwe auto's terreinwagens waren, vorig jaar was dat percentage naar 4 opgelopen. De Hummer H2 is vermoedelijk de meest verguisde onder de SUV's. Tweede-Kamerlid Wijnand Duyvendak (GroenLinks) omschreef deze benzineverslinder (één liter op vier kilometer) als ,,een P.C. Hoofttractor'', verwijzend naar de chique Amsterdamse winkelstraat, anderen spraken van een ,,aso-bak''. Managing-director Gabriëls: ,,De Hummer H3 is met `één op tien op de snelweg' veel milieuvriendelijker, maar ook de H2 voldoet wat de uitstoot van schadelijke stoffen betreft aan de Europese wetgeving.''

Sandra Steegers is lid van de Hummerclub, waarvan om de twee maanden zo'n ,,vijftien, twintig leden'' bijeenkomen om te crossen of te toeren. ,,Toen wij de nieuwe Hummer H3 onder ogen kregen, riepen we in eerste instantie iets van: `Gut, wat een raar autootje, een stuk kleiner toch dan de H2'. Maar we vonden hem later ook mooi, hij is geaccepteerd. Critici zullen wel weer roepen dat alle middelvingers omhoog gaan als hij de P.C. Hooftstraat binnenrijdt. Onzin. Zit je in een Hummer, dan zie je de mensen alleen maar foto's maken.'' Gabriëls: ,,Een universitair onderzoek heeft aangetoond dat 23 procent van de Nederlandse bevolking graag in een SUV zou willen rijden.''

Wouter van Eck, fractievoorzitter van GroenLinks in Nijmegen, gruwt van SUV's. Hij zegt dat onderzoek van TNO en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer heeft uitgewezen dat de kans dat een inzittende van een personenauto overlijdt na een botsing met een SUV zes keer groter is dan bij een botsing met een gewone personenauto. In Nijmegen stemde de gemeenteraad vorig jaar in met een verbod op personenauto's breder dan 1.85 meter in de binnenstad, maar B en W wezen het voorstel af.

De nieuwe Hummer H3 is 4,74 meter lang en 1.90 breed. Van Eck: ,,Zijn komst is een zorgelijke ontwikkeling. De wapenwedloop op de weg gaat door.'' Hij vertelt dat minister Karla Peijs (Verkeer,VVD) geen mogelijkheden ziet de SUV's aan te pakken omdat ze zijn voorzien van een Europese `typegoedkeuring'. ,,Maar Peijs heeft gesuggereerd dat dat op plaatselijk niveau wél kan, bijvoorbeeld door een rijverbod bij scholen in te stellen.'' GroenLinks, in Nijmegen met negen zetels de grootste partij, is daar vóór. Maar Van Eck weet niet of er nog draagvlak is binnen de raad. ,,Er is zoveel commotie over die kwestie geweest.''

Gabriëls van importeur Kroymans zegt dat alle opwinding niet nodig is. De opmars van SUV's is volgens hem niet tegen te houden. Het chique Audi heeft net de Q-7 (5,09 meter lang) op de markt gebracht. ,,Volgend jaar komen Peugeot en Renault met dit type auto's'', aldus Gabriëls. In de VS is 30 tot 35 procent van de SUV-rijders vrouw. ,,In hoge mate wegens het veiligheidsgevoel''.

Wie een rondrit in een Hummer H3 maakt buiten het off road circuit van Bilstain krijgt eenzelfde gevoel. Mij kan niks gebeuren, maar medeweggebruikers? Irene Bloemink van 3VO, de organisatie voor verkeersveiligheid: ,,Ons bezwaar tegen deze auto's is dat ze niet botsvriendelijk zijn. Raakt zo'n zwaar voertuig bijvoorbeeld een fietser, dan is diens letsel aanmerkelijk ernstiger dan bij een botsing met een gewone personenwagen.''

Rectificatie

Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat wordt in het artikel De baby weegt 2.130 kilo (27 augustus, pagina 21) lid van de VVD genoemd. Ze is aangesloten bij het CDA.

    • Guido de Vries