17 euro compensatie (2)

Een poosje geleden schreef ik u dat mijn lijfrentepolissen uitgekeerd zouden worden. Ik had van een andere verzekeraar een offerte voor een levenslange lijfrente-uitkering. Omdat de verzekeraar die de polissen moest uitkeren erg traag reageerde, kreeg ik uiteindelijk een lagere uitkering bij de andere verzekeraar. Door de inmiddels gedaalde rente zou ik per maand 17 euro minder krijgen dan in de offerte stond. U vond mijn boosheid terecht, maar adviseerde mij het erbij te laten zitten zodra het conflict mijn humeur zou beïnvloeden. Welnu, dat heb ik niet gedaan. Ik heb de verzekeraar schriftelijk aansprakelijk gesteld voor de schade. Toen deze niet reageerde, heb ik een klacht ingediend bij de Ombudsman Verzekeringen. Die stelde mij in het gelijk. Inmiddels is mijn pensioenuitkering met terugwerkende kracht aangevuld: de eerste verzekeraar heeft het bedrag betaald dat de tweede verzekeraar nodig had om de uitkering levenslang met 17 euro per maand te verhogen. Mijn humeur is er niet slechter door geworden.

(Ph.A.)

Gefeliciteerd! Uit brieven van lezers blijkt vaak dat verzekeraars in eerste instantie nee verkopen, maar dat ze toch met extra geld over de brug komen als de klant lastig wordt. Eigenlijk is dat raar, want het betekent dat mondige mensen vaak meer krijgen dan mensen die niet zo oplettend zijn. Dus wees alert en blijf bellen en schrijven. Als dat niet helpt, is er altijd nog de Ombudsman Verzekeringen (voor problemen met verzekeringsmaatschappijen) of de Ombudsman Pensioenen (voor problemen met pensioenfondsen). Ze hebben hetzelfde adres: Postbus 93560, 2509 AN Den Haag.

Wilma van Hoeflaken behandelt wekelijks pensioenkwesties

    • Wilma van Hoeflaken