Nieuwe pas voor lezen en uitgaan in A'dam

Het Uitburo en de Openbare Bibliotheek in Amsterdam bundelen vanaf vandaag hun krachten, met een gezamenlijke pas, één informatiekrantje en ticketbalies van het Uitburo in drie bibliotheken.

De bundeling moet ertoe leiden dat de uiteenlopende klantenkringen van beide instellingen zich meer met elkaar vermengen. Het Uitburo verkoopt elk jaar circa 400.000 kaarten voor culturele evenementen, via de telefoon, internet of aan de balie op het Leidseplein. Van de gratis Uitkrant worden elke week 100.000 exemplaren door de stad verspreid. De Openbare Bibliotheek in Amsterdam (OBA) heeft een kleine 200.000 leden in 28 filialen. Jaarlijks bezoeken zo'n vier miljoen mensen een bibliotheek.

Beide publieksgroepen zijn cultureel geïnteresseerd, aldus Anatal Perlin, marketing manager van het Uitburo, maar daar houden de overeenkomsten tot nu toe op. ,,Bibliotheekleden gaan wel graag naar voorstellingen of musea, maar voor hen concurreert dat met café- en bioscoopbezoek. De meest actieve groep in het uitgaansleven zijn de 18- tot 25-jarigen, die daar al hun geld aan besteden.''

De bibliotheekleden zijn schoolkinderen tot 18 jaar – ,,zodra scholieren moeten gaan betalen, komen er veel opzeggingen'', aldus Björn Stenvers, hoofd marketing van de OBA – en volwassenen vanaf 25 jaar. Voor ouders is de bibliotheek soms het enige vaste cultuuruitje; hun kinderen leiden hen ernaartoe. De bibliotheek heeft ook een grotere allochtone achterban dan het Uitburo. Stenvers: ,,Wij vormen zo langzamerhand een perfecte afspiegeling van de multiculturele maatschappij.''

Al deze Amsterdammers krijgen met hun tot ,,lees, kijk en luisterpas'' herdoopte bibliotheekpas korting op een select aantal culturele evenementen, rondleidingen door theaters en de jaarlijkse boekenopruiming bij boekhandel Scheltema. In drie bibliotheken komt een Uitburo-balie: een in het hoofdgebouw aan de Prinsengracht, een in Oost en een in de Bijlmer. Het OBA-journaal, een nieuwe, kleuriger versie van het informatiekrantje waarin lezingen en cursussen in de bibliotheek vermeld stonden, zit voortaan ook als bijlage in de Uitkrant geniet. Stenvers: ,,De OBA is pas drie jaar bewust met marketing bezig. We kunnen veel van het Uitburo leren.'' De restyling komt voor de OBA op een goed moment. De nieuwe Centrale Bibliotheek, die voor 88 miljoen euro naar ontwerp van Jo Coenen gebouwd wordt op het Oosterdokseiland bij het CS, moet de belangrijkste van Nederland worden, met meer boeken, meer computers, vergaderzalen, een restaurant en een theater.