Het `epeetje' komt terug

Complete albums van een popgroep zouden zeldzaam kunnen worden. Warner Music gaat via internet nummers verkopen per drie stuks. Dit lijkt sterk op de `epee' (extended play), een in de jaren zestig populair formaat dat drie of vier nummers bevatte.

Daarmee is een nieuwe aanval ingezet op het traditionele `albumformaat', waarbij een reeks nummers met drie tot vijf kwartier speelduur een artistieke eenheid vormt. Bij het downloaden van muziek gaat het steeds vaker om losse nummers, waarmee mensen hun mp3-spelers vullen. Dat drukt de verkoop van cd's. Platenmaatschappijen zoeken druk naar manieren om hun deel te krijgen van het legale, betaalde downloaden.

Warners `e-label' is vooral bedoeld voor jonge bands, zei topman Eduard Bronfman Jr. van Warner Music gisteren. ,,We brengen eens in de paar maanden een setje van drie of meer nummers van een groep op de markt, in plaats van een heel album eens in de zoveel jaar.''

Bijkomend voordeel is dat fans niet lang hoeven te wachten op nieuw materiaal. Bronfman: ,,In het oude systeem kreeg een artiest de kans zich over lange tijd te ontwikkelen. Tegenwoordig is de druk zo hoog dat een groep na aanvankelijk commercieel falen geen tweede kans meer krijgt. Dit systeem kan een oplossing zijn.''

,,Voor nieuwe en obscure bands is in de reguliere handel steeds minder ruimte'', zegt Michiel ten Veen van Warner Music in Nederland. ,,Via het e-label kunnen zulke artiesten toch nog hun muziek verspreiden.'' Hij hoopt zo ook weer Nederlandse bands te kunnen uitbrengen. Vorig jaar zette Warner alle Nederlandse artiesten aan de kant. Hij verwacht dat het e-label nog dit jaar begint. Het wordt geleid door Jac Holzman, stichter van het legendarische label Elektra.