Treinverkeer blijkt nogal kwetsbaar geworden 1

Een in een trein achtergelaten tas (inmiddels is bekend dat het een gestolen, lege laptoptas was) leidde er toe dat zondagavond het treinverkeer in de wijde omtrek van Utrecht stil kwam te liggen. In een straal van 100 meter rondom de lege trein moest alles worden ontruimd, waaronder ook de verkeersleidingspost van Utrecht.

Ik ben geen bomexpert, maar om in een laptoptas een bom te verstoppen die schade zou kunnen berokkenen aan een gebouw dat zeker 50 meter verderop staat, dat lijkt me sterk. Een flinke autobom, vlak naast de gevel, is toch wel het minste. En had men die trein niet een eindje verderop kunnen zetten, bijvoorbeeld door er een 100 meter lange andere trein aan vast te koppelen?

Die ontruiming, waardoor duizenden reizigers gedupeerd werden, lijkt me dan ook een overspannen reactie. Maar ja, als eenmaal de gedachte heeft postgevat dat er wel eens een bom in die tas zou kunnen zitten, dan durft niemand meer het risico te nemen dat er geen bom in zit.

Het voorval toont goed aan hoe kwetsbaar het treinverkeer is geworden. Door de concentratie van de verkeersleiding in enkele grote posten, die bovendien elkaars werk niet kunnen overnemen, ligt meteen het treinverkeer in een enorm gebied plat als er eens wat aan de hand is. Is het geen zogenaamde `computerstoring' (lees: het niet willen investeren in een goed backup-systeem), dan is het wel een loze bommelding.