Terreurkosten Schiphol stijgen

De kosten voor beveiliging op de luchthaven Schiphol zijn het eerste half jaar van 2005 sterk gestegen door de dreiging van terreur. De beveiligingskosten en verzekeringspremies maken nu een kwart uit van de totale kosten van Schiphol. De extra kosten zullen uiteindelijk worden doorberekend aan de klant, maar daar gaan volgens de luchthaven nog enige maanden overheen.

Dat heeft de Schiphol Groep vanmorgen bekend gemaakt. Financieel directeur Pieter Verboom vindt dat het tijd wordt dat de Nederlandse overheid een deel van deze kosten voor haar rekening neemt. ,,Laten we zorgen dat we als gevolg van deze hoge kosten niet onze concurrentiepositie met andere luchthavens verliezen. Het gaat er tenslotte om, onze mainportpositie te handhaven.''

In het eerste half jaar van 2005 werd op Schiphol 82,2 miljoen euro uitgegeven aan beveiliging. Dat is 19,5 miljoen euro meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De veelal Europese maatregelen zijn vrijwel allemaal ingesteld naar aanleiding van terreurdreiging, vanaf het moment van de aanslagen in New York.

De groei van het aantal passagiers was het afgelopen half jaar iets lager dan verwacht. Er werden 20,7 miljoen reizigers vervoerd, 3,2 procent meer dan vorig jaar. Over het gehele jaar 2005 rekent Schiphol op een groei van 4,5 tot 5 procent. Oorzaak van de tegenvallende groei is volgens Schiphol dat het herstel van de economie ,,minder snel verloopt dan was gedacht'' en ook enkele sneeuwdagen in maart zijn er debat aan. Ook de groei van het vrachtvervoer viel ietwat tegen.

De omzet van de totale Schiphol Group steeg met 7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar tot 442,8 miljoen euro. Oorzaak voor de hogere omzet zijn onder meer 8,8 procent extra inkomsten uit havengelden en 12 procent meer parkeerinkomsten. Het zogenoemde netto-resultaat (de winst na belastingen) kwam het afgelopen half jaar uit op 72,5 miljoen euro, dat is 1,9 procent lager dan in het eerste half jaar van 2004.

De bestedingen van internationale passagiers op de luchthaven Schiphol blijven dalen, deels door het ,,lage consumentenvertrouwen'' en ,,de sterke euro'', maar financieel directeur Verboom ziet met name de afgelopen maanden wel weer een stijgende lijn.