Superbike wekt de geestdrift op

Wegracer Jurgen van den Goorbergh (35) mikt voor volgend jaar op de Superbike-klasse. Dankzij een wildcard en steun van een Brits team mag hij testen in Assen.

Als Jurgen van den Goorbergh in Engeland de telefoon opneemt en praat over zijn wildcard voor het WK Superbike in Assen, klinkt hij enthousiast aan de overkant van Het Kanaal. Nederlands beste wegracer heeft weer uitzicht op een volwaardig bestaan als motorcoureur in een klasse die hij ambieert. En dat inspireert hem na een bizar seizoen, waarin Van den Goorbergh heen en weer is geslingerd tussen wanhoop en verlangen.

Zekerheid over een plaats bij de Superbikes, de zwaarste viertaktklasse, voor volgend jaar heeft Van den Goorbergh nog niet, maar de sterren staan dermate gunstig dat hij moeite heeft zijn geestdrift te onderdrukken.

Op zondag 4 september stelt Suzuki hem, speciaal voor de race in Assen, een fabrieksmotor ter beschikking en wordt hij begeleid door een volledig team van vijf Britse monteurs, die met een trailer en twee motoren naar Nederland komen. Kosten van het eenmalige project: enkele tienduizenden euro's.

Maar het is een voorbode van het Superbike-team dat voor volgend jaar rond de Nederlander geformeerd moet worden. ,,De kans van slagen is zeker 60 procent'', vertelt Van den Goorbergh, die gisteren op het Engelse circuit Silverstone alvast kennismaakte met motor en monteurs.

Het doet Van den Goorbergh goed, dat in tijden van tegenspoed naar hem wordt omgekeken. Bijvoorbeeld door Henk Salomons, directeur Motoren Suzuki Nederland, van wie het initiatief komt de wegracer bij de Superbikes onder te brengen en hem op uitnodiging in Assen te laten proefdraaien. Leuk voor het publiek en vooral een uitgelezen kans sponsors in contact te brengen met het in oprichting zijnde `Team Van den Goorbergh'.

Indien de in Monaco woonachtige motorcoureur de financiering rond krijgt en zich eenmaal verzekerd weet van een Suzuki GSX-R 1.000 de motoren die dit seizoen het WK Superbike domineren gloort er weer hoop na een desastreus verlopen jaar.

Van den Goorbergh brak in de klasse Supersport 600 al na twee races met het Ducati-team, waarvoor hij na lang aarzelen had getekend. Zijn twijfels waren terecht, want bij het Italiaanse team paste hij eenvoudigweg niet.

Van den Goorbergh: ,,Achteraf een foute keus. Ik kon niet overweg met de motor en ik zag geen toekomst. Wel gevaren, omdat mijn verzoeken om aanpassingen, ondanks sterk aandringen, zelden werden opgevolgd. Het team was te onervaren en van te laag niveau. Echt, er zat niets anders op dan te stoppen.''

De geforceerde breuk met Ducati deed Van den Goorbergh vooral uit sportieve overwegingen pijn. De Nederlanders was afgegleden naar een niveau waar hij voor zijn gevoel niet thuishoorde.

De gelegenheid om korte tijd later te mogen invallen voor de door een polsbreuk uitgeschakelde Japanner Makoto Tamada van het Konica Minolta-team in de MotoGP-klasse greep Van den Goorbergh met beide handen aan om zich te rehabiliteren. De ervaring van een zesjarig verblijf in die klasse was niet verdwenen, want hij werd zesde in de Grand Prix van China en veertiende in Frankrijk; daarna moest hij weer plaatsmaken voor Tamada.

,,Maar ik heb in die twee races wel laten zien, dat ik nog gas kan geven'', aldus een tevreden Van den Goorbergh. ,,Dat het zo goed ging, was een klein wonder, want ik reed de eerste wedstrijd zonder voorbereiding. Het ging in de trant van: hier heb je een motor van 250 pk en zoek het maar uit. Maar ik heb er volop van genoten, want ik had niet eerder gereden op een motor die zo goed bij me past. Jammer, dat het geen vervolg zal krijgen, want de MotoGP blijft toch de mooiste klasse. Nee, het opende geen nieuwe deuren, hoewel ik dat eerlijk gezegd wel had verwacht. Maar ja, zonder grote sponsor ben je kansloos; een plekje in de MotoGP is voor 70 procent afhankelijk van geld.''

Van den Goorbergh levert een unieke preststie, als hij op het TT-circuit in Assen punten pakken voor het WK-klassement Superbike. Hij wordt dan de eerste motorcoureur die zich in één jaar in drie wegrace-klassen in de punten rijdt. Van den Goorbergh deed dat eerder al in de Supersport 600 en bij zijn twee invalbeurten in de MotoGP.

De Superbike-klasse ziet Van den Goorbergh als een redelijk alternatief voor de MotoGP en een promotie ten opzichte van de Supersport 600, waar hij het na twee seizoenen wel gezien had. ,,Ik deed het goed met twee derde plaatsen in de strijd om de wereldtitel, maar het blijven motoren van maximaal 600 cc. Een Superbike van 1.000 cc is toch weer een stapje hoger. Eigenlijk had ik dit jaar de overstap al willen maken, maar er kwam geen goede aanbieding. Vandaar dat ik heb gekozen voor Ducati, omdat dat team mij maar bleef bellen. En toen de mogelijkheden uitdunden, heb ik de gok gewaagd. Nu zeg ik dom. En ik had meer moeten testen. Een goede les. Dit overkomt me geen tweede keer.''

    • Henk Stouwdam