Philips heeft ook thuistap

Philips opent de aanval op de Beertender van Heineken en het Duitse Krups. In oktober brengt het elektronicaconcern samen met de brouwers InBev (Dommelsch, Hertog Jan, Jupiler), Bavaria en Grolsch een eigen thuistap op de Nederlandse markt, die Perfect Draft gaat heten.

De thuistap, die 199 euro gaat kosten, is in 2001 ontwikkeld door InBev (toen nog Interbrew), dat in 2003 Philips in de arm nam voor de productie van het apparaat. In België en Luxemburg is het al ruim een jaar op de markt en volgende week wordt het ook in Duitsland geïntroduceerd. Terwijl InBev in die landen alleen de eigen biermerken in combinatie met de thuistap op de markt brengt, heeft de Belgische brouwer er in Nederland voor gekozen ook licenties te verstrekken aan Bavaria en Grolsch. ,,Samen hebben we iets meer dan de helft van de Nederlandse biermarkt in handen'', zegt Bavaria-directeur Peter Swinkels.

InBev en Philips verwachten door de samenwerking met de lokale brouwers beter te kunnen inbreken op de marktpositie van de Beertender van Heineken en Krups, die al sinds vorig jaar verkrijgbaar is en die een doorslaand succes is: Heineken verkocht vorig jaar 1,4 miljoen vaatjes bier voor de Beertender, terwijl het concern op maximaal 1 miljoen had gerekend.

Philips wil niet zeggen hoeveel thuistaps het concern op de Nederlandse markt verwacht te kunnen afzetten. ,,Wat we wel weten, is dat het product in België een groot succes is'', zegt directeur Stefan Verhoeven van de Nederlandse tak van de divisie huishoudelijke apparaten van Philips.

Volgens marketingdirecteur Muriel Arts van Grolsch is er nog voldoende marktpotentieel voor een tweede aanbieder van een thuistap in Nederland. ,,Grolschdrinkers hebben niet massaal een Heineken-thuistap gekocht, omdat Grolsch er nog geen had.'' Volgens Bavaria-directeur Swinkels hebben bierdrinkers een sterke ,,merkenloyaliteit''. ,,In het Zuiden drinken mensen liever Bavaria en in het Oosten liever Grolsch.''