Op de golfbaan klanten werven

Een student die een eigen bedrijf runt. Kan dat? Ja, zo wijst de praktijk uit. Deel 7 van een serie. ,,Centen verdienen is natuurlijk ook leuk.''

Schoenen importeren vanuit Granada en postpakketten per trein laten rondbrengen door studenten met OV-jaarkaart – twee andere ideeën voor een bedrijfje waar Frederik van den Heuvel (25) mee speelde. Uiteindelijk besloot hij samen met een vriend een chauffeursbedrijf te beginnen. ,,De ervaring van een eigen bedrijf is voor ons het belangrijkst, maar centen verdienen is natuurlijk ook leuk.''

Het chauffeursbedrijf van Van den Heuvel, A Student Driver, heeft als slogan 'Ervaar de luxe van effectief rijden'. ,,Meestal rijden wij directiemensen naar een afspraak of vergadering. Onze klant kan dan rustig de krant doorlezen of stukken doornemen. Het belangrijkst is dat de klant uitgerust aankomt.''

Sinds begin 2004 rijdt A Student Driver klanten rond, voornamelijk in Noord-Nederland. Het aantal ritten van het bedrijf verschilt van maand tot maand. Soms rijden de studenten een aantal keer per week, soms weer een paar weken niet. ,,Dan kan ik iets rustiger aan doen. Straks kan ik nog veertig jaar werken. Nu staat mijn studententijd nog voorop.''

Na de eerste investeringen, een kopieerapparaat en briefpapier, stuurden de studenten 200 brieven naar bedrijven. Ook hingen ze affiches op bij de Informaticafaculteit met de vraag of iemand een website voor het bedrijf kon bouwen. Al snel had het bedrijf een aantal vaste klanten. ,,Maar via via klanten krijgen werkt het best'', vertelt Van den Heuvel. ,,Je bent zelf het visitekaartje voor je bedrijf, ik ben een redelijk nette jongen. Door op de golfclub mensen aan te schieten krijg je veel klanten binnen.''

Van den Heuvel doet zelf veel van het chauffeurswerk. Wanneer er veel werk is, schakelt hij ook andere studenten, meestal huisgenoten, in om klanten te rijden. ,,Van al onze chauffeurs vragen wij dat ze minstens twee jaar rijervaring hebben. Het belangrijkst is dat wij de chauffeurs goed kennen; we kunnen van ze op aan.'' Studenten die met een kater aan het stuur zitten komen dan ook niet voor. Wel belt Van den Heuvel een chauffeur soms de avond van tevoren op om te zorgen dat zijn medewerker de volgende dag ook echt fris is.

Het feit dat de chauffeurs student zijn is een van de redenen van het succes van A Student Driver. Met hun OV-jaarkaart kunnen zij meestal kosteloos naar een klant reizen. Dat scheelt in de kosten. De prijs van zeventien euro per uur, exclusief btw, plus lunchvergoeding is volgens Van den Heuvel dan ook lager dan bij de concurrentie.

En voor een student is het chaufferen ook een prettige baan. Wanneer een chauffeur de klant naar zijn of haar bestemming heeft gebracht is ter plekke meestal een kamertje beschikbaar om wat te studeren. ,,Het bedrijf en mijn studie gaan goed samen. Sinds ik er mee begonnen ben heb ik meer studiepunten gehaald dan daarvoor.''

Nu de Groningse student bijna aan het einde van zijn studie is gekomen, doet hij minder aan de chauffeursdienst. ,,Wij stonden voor de keus: het bedrijf opheffen of het op een andere manier voortzetten. Het idee is nu dat huisgenoten onder onze supervisie verder gaan met het bedrijf.''

Uiteindelijk denkt Van den Heuvel meer uitdaging te vinden bij een eigen bedrijf dan in dienstverband bij een groot concern. ,,Je levert zelf de input en ziet daarna de output. Je kan zoiets zo groot maken als je zelf wil.''

Waar hij ook plezier aan beleeft is dat zijn klanten uit het bedrijfsleven enthousiast zijn over het idee van een studentenbedrijf. Het initiatief wordt beloond door de zakenman. ,,Zij gunnen het je. Uiteindelijk is het bij zaken altijd een kwestie van gunnen.''

Dit is een serie over studentenondernemingen. Volgende week: studenten met een kledinglijn

    • Mees van der Made