Hallucineren in een dwangbuis

Het gezicht van Adrian Brody. Het is nog net geen Pierrot, wit geschminkt en met zwarte tranen erop. Maar het scheelt niet veel in The Jacket. En zeg nou zelf, heeft deze Jack Starks niet veel om over te treuren? Als we hem ontmoeten, is het in Irak, tijdens Desert Storm, waar hij geraakt wordt en, in de woorden van zijn eigen voice-over, ,,voor de eerste keer sterft''. Hij komt er nu nog met geheugenverlies vanaf. Een jaar later wandelt hij over een besneeuwde weg in Vermont van niets naar nergens. Eerst passeert hij een reuzelief meisje met een verslaafde moeder en een kapotte auto. Hij repareert de auto, geeft het meisje zijn naamplaatjes en wordt door de stonede moeder uitgekafferd. Daarna lift hij met een nerveuze jongen mee die een agent doodschiet en hem de schuld in de schoenen schuift. Jack wordt opgesloten in een psychiatrische kliniek.

Hier houdt geneesheer-directeur dokter Becker (Kris Kristofferson) er een eigenaardige methode op na. Hij injecteert patiënten met hallucinogene stoffen en stopt hen dan in een dwangbuis (the jacket) als een lijk in een lade. Zo raakt Starks in zijn eigen verleden verzeild en moet hij in een race tegen de klok zowel zichzelf als het schattige meisje van langs de weg redden. Die laatste is inmiddels uitgegroeid tot een vrouw met de schoonheid van Keira Knightley (die op weg is naar een Julia Roberts-achtige status met rollen in Love Actually, Pirates of the Caribbean, King Arthur en straks Pride and Prejudice).

Het gegeven van een man die uit de toekomst naar het verleden terugreist om daar een fatale gebeurtenis te voorkomen, is al vaker, veel vaker vertoond, Back to the Future, natuurlijk, maar ook Twelve Monkeys en vorig jaar nog The Butterfly Effect. Eigenlijk kun je alleen van de komedie Back to the Future zeggen dat die echt gelukt is. Kennelijk is het moeilijker om in een drama – of een thriller zoals The Jacket – het zware filosofische geschut van zo'n thema goed te richten.

Het lukt ook John Maybury niet goed. Hij leeft zich heel even uit in de hallucinaties die Starks krijgt als hij ingesnoerd in zijn lade ligt, met de juiste licht- en geluidseffecten van fragmenten uit de Golfoorlog. Maar laten we wel wezen, dat hebben we ook al eerder gezien. Maybury verlaat dat spoor bovendien al snel, om het liefdesverhaaltje tussen Starks en het eenzame, vroegoude meisje te kunnen vastleggen.

Zo blijft er van The Jacket ten slotte niet heel veel meer over dan een thriller met een intrigerend thema en een fenomenale hoofdrolspeler.

The Jacket. Regie: John Maybury. Met: Adrian Brody, Keira Knightley, Kris Kristofferson, Jennifer Jason Leigh, Daniel Craig. In: 12 bioscopen.