Veel biedingen op Franse tolwegen

Achttien binnen- en buitenlandse kandidaten hebben een bod uitgebracht op de drie grote Franse snelwegmaatschappijen. Dit heeft het ministerie van Financiën gisteren gezegd. Premier Dominique de Villepin maakte in juli bekend de snelwegen, allemaal tolwegen, te willen privatiseren.

De intekening sloot gisteren om zes uur in de middag. `Onafhankelijk expert' Jean-Louis Fort, oud-secretaris van de commissie van toezicht van de Banque de France, gaat het privatiseringsproces begeleiden. Er zijn meer kandidaten dan verwacht. Wie er hebben ingeschreven, wordt eind deze week bekendgemaakt.

Er worden drie maatschappijen, ASF (Autoroutes du sud de la France), APRR (Autoroutes Paris-Rhin-Rhône) en Sanef (Société des Autoroutes du nord et de l'est de la France) geprivatiseerd. De Franse staat bezit respectievelijk 50, 70 en 75 procent van hun kapitaal. Verkoop van het belang zal naar verwachting 11 miljard euro opleveren. De regering wil daarmee de staatsschuld en het begrotingstekort terugdringen.

De beslissing om te privatiseren is hevig bekritiseerd, ook door de parlementaire meerderheid. Volgens de critici is het besluit ,,kortzichtig'' en ,,verkwanselt'' de staat ,,de familiejuwelen'', alleen maar om ,,zakgeld'' te hebben en de rit uit te kunnen zitten tot de verkiezingen in 2007. Met name het feit dat de snelwegen zo goed als afbetaald zijn, vormt een steen des aanstoots. Volgens de tegenstanders van privatisering zouden de tolwegen de komende 25 jaar 40 miljard euro opleveren.

Met 8.000 kilometer is het Franse tolwegnetwerk het grootste van Europa. De voorlopige biedingen worden de komende tijd bestudeerd, waarna `in het najaar' partijen een definitief bod kunnen doen. Tussen de kandidaten zouden zich de Franse groepen Vinci en Eiffage bevinden. Buitenlandse bieders zijn het Italiaanse Autostrada (eigenaar van 3.408 kilometer Italiaanse tolweg en, sinds 1999, voor 50,1 procent eigendom van de familie Benetton), en de Spaanse groepen Albertis, Cintra, Itinere en Fomento de Construcciones y Contratas. Of de buitenlanders een kans maken valt te bezien. Gisteren zei de voorzitter van de parlementaire commissie voor economische zaken te willen dat Fransen een meerderheidsbelang houden in de tolwegen.