Super De Boer valt AH aan

Supermarktketen Super De Boer, de grootste concurrent van marktleider Albert Heijn, verlaagt vandaag de prijs van 600 A-merkartikelen. Het bedrijf ontkent dat dit een reactie is op geruchten dat Albert Heijn volgende maand vele honderden producten in prijs verlaagt.

,,We hebben deze actie al weken voorbereid'', zegt een woordvoerder van moederconcern Laurus (Super De Boer, Edah, Konmar). ,,Maar het is wel zo dat we binnenkort acties verwachten van Albert Heijn.'' AH zei gisteren zijn twee jaar geleden begonnen prijzenoorlog door te zetten, maar wil niet kwijt op welke manier dat gebeurt en op welk tijdstip.

De prijsverlagingen bij Super De Boer lopen op tot 30 procent. Het gaat om veelverkochte producten als Heinz-ketchup, Lay's-chips en Ariel-zeep. Bovendien komt Super De Boer volgende week met acties waarbij twee producten worden aangeboden voor de prijs van één.

Super De Boer telt 388 winkels en heeft een prijsniveau dat vergelijkbaar is met dat van Albert Heijn. Ook het aandeel huismerken en de hoeveelheid verse producten zijn vergelijkbaar met die van AH (700 supermarkten).

Volgens de woordvoerder anticipeert Laurus met de prijsverlaging bij Super De Boer wel degelijk op prijsverlagingen bij Albert Heijn. ,,En ons onwrikbare standpunt blijft dat Super De Boer goedkoper moet zijn dan Albert Heijn.''

Omdat AH eerder heeft verklaard dat het niet tot de duurste supermarkten wil behoren, zal het bedrijf waarschijnlijk als antwoord de prijzen verlagen. ,,Waarop wij weer reageren met nog lagere prijzen'', aldus de Laurus-woordvoerder. ,,We zitten dus voorlopig inderdaad in een vicieuze cirkel.''

Laurus zegt dat de prijsverlaging van de 600 producten deels door de leveranciers wordt betaald en deels ten koste gaat van de winstmarge van Laurus.

Laurus is na een jarenlange omzetdaling en verlies van marktaandeel bezig zijn drie supermarktformules te veranderen. Vorig jaar leed het bedrijf op 3,5 miljard euro omzet 128 miljoen euro verlies. Super De Boer is halverwege een opfrisbeurt, waarbij meer accent ligt op huismerken en verse producten. Edah wordt `Edah Lekker & Laag' en Konmar is als proef omgedoopt in Lekker & Laag Superstore.