Leve de melkkoe van De Telegraaf

Donderdag vertrok een van de vier directeuren van de Telegraaf Media Groep, uitgever van de gelijknamige krant, Spits, tijdschriften en eigenaar van 27 procent van de aandelen van SBS Nederland. Gisteren kondigde SBS een overnamebod ter waarde van 1,7 miljard euro aan door twee Angelsaksische participatiemaatschappijen, Permira en KKR.

Welk verband bestaat tussen die gebeurtenissen? Directeur W. Kok van de Telegraaf vertrok wegens verschillen van inzicht ,,over het te voeren beleid van de groep''. Niet het beleid van zomaar een divisie, maar het beleid van het hele concern.

Zou de directie van SBS, of een van de opkopers zelf, De Telegraaf als vertrouwde, langjarige zakenpartner niet vooraf onder geheimhouding op de hoogte hebben gesteld? En wilde Kok actie ondernemen, bijvoorbeeld een tegenbod organiseren, met als droompartner nummer een: John de Mols Talpa, die graag een tv-station erbij wil hebben? Maar durfden Koks collega's in de directie zo'n grote sprong voorwaarts niet aan?

De relaties tussen de Telegraaf en SBS bleken vanochtend nog wat verder te gaan: de Telegraaf is ook een kleine belegger in SBS, met een aandelenpakket ter waarde van 29 miljoen euro, goed voor 1,7 procent van SBS. De aandelen zijn in de loop van dit jaar gekocht. Soms kopen partijen die een bod overwegen al aandelen van het doelwit om bij onderhandelingen met de directie een extra ijzer in het vuur te hebben.

De basis van de zakelijke relatie tussen SBS en de Telegraaf ligt in Nederland. De Telegraaf bezit 27 procent van de aandelen van SBS Nederland, die de drie Nederlandse tv-zenders SBS6, Net5 en Veronica exploiteert. De vereniging Veronica heeft 10 procent en SBS de meerderheid.

De resultaten van SBS Nederland zijn voor de Telegraaf de extra winst op een krimpende krantenmarkt. Vorig jaar kon de Telegraaf `maar' 4,1 miljoen van de nettowinst van SBS Nederland in zijn eigen winst van 22 miljoen euro verwerken. Maar in 2003, toen het concern zelf bijna 26 miljoen verlies leed, was het SBS-belang goed voor bijna 18 miljoen euro winst.

Door de overname van SBS zullen ook de verhoudingen tussen de aandeelhouders van SBS Nederland geraakt worden. Bij zulke samenwerkingen bestaat meestal een clausule dat de kleine aandeelhouders hun belang kunnen aanbieden aan de nieuwe grootaandeelhouder. Dat is voor de kleintjes een soort verzekering dat zij niet uitgeknepen worden.

Maar de Telegraaf wil natuurlijk helemaal niet van die aandelen af. Het concern heeft geld genoeg, maar nieuwe winstmakers te weinig. SBS is het beleg op het brood van de belegger in de krant van wakker Nederland.

    • Menno Tamminga