Dure dj biedt geen garantie op succes

Voor veel geld kochten commerciële radiostations vorig jaar bekende dj`s.

De meeste radiozenders lijden nu verlies.

De aankoop van bekende dj's als Ruud de Wild en Rob Stenders heeft niet bij alle commerciële radiostations goed uitgepakt. Yorin FM, waar nu ex-Vara dj's Rob Stenders en Henk Westbroek werken, zakte deze zomer tot 2,6 procent marktaandeel. Hun oude werkgever, 3FM, heeft weer evenveel luisteraars als voorheen: 7,2 procent.

Volgens de luistercijfers van bureau Intomart doet Radio 538 (waar voormalig BNN-dj Ruud de Wild nu werkt) het naar verhouding goed: deze zender wordt het best beluisterd, nadat jarenlang Sky Radio de grootste van Nederland was.

Stenders en De Wild vertrokken vorig jaar voor topsalarissen circa 500.000 euro per jaar naar de commerciële zenders. De publieke popzender 3FM lijkt niet geleden te hebben onder het vertrek van populaire dj's: na een aanvankelijke dip groeide 3 FM weer naar het oude niveau van 7,2 procent. De cijfers komen van Intomart.

De commerciële zenders begonnen in juni 2004 met hun nieuwe programmering, nadat ze tientallen miljoenen euro`s betaald hadden voor een fm-vergunning. Dure dj's moesten meer publiek trekken – en dus adverteerders.

Op dit moment staan de commerciële radiozenders echter onder zware financiële druk, zegt een woordvoerder van BBC De Media en Reclame Bank. Dit bureau onderzoekt de advertentiemarkt in Nederland. ,,Door de teruglopende luistercijfers dalen de advertentietarieven. In de praktijk worden kortingen van 40 tot 50 procent gegeven'', zegt een woordvoerder.

Ook de groeiende populariteit van online advertenties snoept adverteerders weg. Volgens IAB, het Interactive Advertising Bureau Nederland, zullen Nederlandse bedrijven binnen enkele jaren meer geld uitgeven aan online advertenties dan aan radiocommercials. Radioreclame leverde in 2004 250 miljoen euro op, aan online reclame wordt volgens IAB-schattingen in 2005 al 160 miljoen uitgegeven.

Onder die omstandigheden is het moeilijk om geld te blijven verdienen met radio. Vooral kleinere zenders hebben het moeilijk. De Holland Media Groep (HMG), die 55 miljoen betaalde voor fm-frequenties voor Yorin FM en RTL FM, heeft het marktaandeel amper zien stijgen. RTL FM groeide weliswaar naar 3 procent marktaandeel, maar Yorin FM viel terug naar 2,6 procent ondanks het aantrekken van dure dj's als Rob Stenders en Henk Westbroek.

Volgens Arthur Wijers, directeur radio van de Holland Media Groep (HMG) zijn er geen plannen om Yorin FM ingrijpend te veranderen of op te laten gaan in `radiozusje' RTL FM, hoewel dat station het beter doet, zonder dure dj's. De HMG-stations mogen van de aandeelhouders nog een tijd verliesmaken, zegt Wijers.,,Maar dat doen een hoop van onze concurrenten ook. Alleen Sky, Radio 538 en BNR maken winst. Maar die zijn dan ook al veel langer bezig.''

Wijers maakt zich geen zorgen over de luistercijfers. ,,Intomart meet bij mensen van tien jaar en ouder. Maar bij onze belangrijkste doelgroep, vanaf 24 jaar, heeft Yorin FM een enorme groei doorgemaakt - mede door onze dj's.

Volgens Bureau Intomart scoort Yorin FM nu 5,3 procent marktaandeel in de doelgroep van 24 en ouder. ,,Dat is inderdaad iets hoger dan dan in 2004 (4,9 procent), maar in 2001 trok Yorin nog 8 procent van de luisteraars tussen de 24 jaar en 34 jaar'', aldus het onderzoeksbureau.

Rectificatie / Gerectificeerd

In de grafiek bij het artikel Dure dj biedt geen garantie voor succes (23 augustus, pagina 3) zijn de gegevens van Radio 1 en Sky Radio met elkaar verwisseld, evenals die van Radio 3FM en Radio 538. Sky Radio heeft de grootste luisterdichtheid, gevolgd door Radio 2, Radio 538, Radio 1 en Radio 3FM. De correcte grafiek staat op www.nrc.nl/binnenland. De in het artikel genoemde Holland Media Groep (HMG) heet inmiddels RTL Nederland.

Rectificatie 2

In de correctie over de marktaandelen van Nederlandse radiozenders (23 augustus, pagina 2) waren Sky Radio en Radio 538 verwisseld. De Nederlandse radiozender die tegenwoordig de hoogste luisterdichtheid heeft, is Radio 538 (11,9 procent), gevolgd door Radio 2 (10,2), Sky Radio (9,1), Radio 1 (7,7) en Radio 3FM (7,2).

    • Marc Hijink