Succes Easy-groep niet vast te stellen

Internettoegang, vliegtickets, pizza's, autoverhuur of toiletartikelen voor mannen. Je kunt het zo gek niet bedenken of de Easy-groep biedt het aan. Via de Easy-internet, Easypizza's, Easy4men en Easycar. De Griek Stelios Haji-Ioannou rijgt een steeds groter aantal bedrijven aaneen die één ding gemeen hebben: de diensten zijn te krijgen via internet.

Hoe succesvol al deze activiteiten precies zijn is niet bekend omdat er, behalve voor Easyjet, geen cijfers worden gepubliceerd. De low cost-vliegmaatschappij boekte in het eerste halfjaar een omzetstijging van 26 procent naar 553 miljoen pond (814,6 miljoen euro) terwijl het verlies werd beperkt tot 31 miljoen pond tegenover ruim 45 miljoen in dezelfde periode van 2004. Het aantal passagiers steeg met 25 procent tot 13,5 miljoen.

Volgens het bedrijf was de bezettingsgraad van het schip Easycruise One, varend in het zuiden van Europa, in de eerste maand (mei) 59 procent. Dit liep terug tot 55 procent in juni maar daarna op tot 74 procent in juli en 83 procent in augustus.

Dichterbij huis lijkt Easycar in iedere geval geen succes in Nederland. De autoverhuur verdween uit Amsterdam. Huren kan nog wel via de website van het bedrijf, maar de auto moet worden opgehaald bij de diverse Alamo-locaties in het land.