Hapag wil hoofdrol in de containervaart

De Duitse containerrederij Hapag Lloyd, dochter van Europa's grootste reisorganisatie TUI, heeft gisteren bevestigd dat zij een bod van 1,7 miljard euro heeft uitgebracht op de Canadese branchegenoot CP Ships. Daardoor ontstaat een gezamenlijke vloot van 139 containerschepen (Hapag Lloyd heeft er nog 16 in aanbouw), die in totaal 400.000 TEU (standaardmaat voor containers) kunnen vervoeren. Ter vergelijking: de grootste containerrederij ter wereld, Maersk, vervoert na de aanstaande overname van P&O Nedlloyd 14 miljoen TEU. De nieuwe combinatie Hapag Lloyd-CP Ships heeft een omzet van 7 miljard dollar (5,7 miljard euro).

De bestuursvoorzitter van TUI Michael Frenzel verklaarde afgelopen weekeinde dat hij met Hapag Lloyd tot de topvijf containerrederijen in de wereld wil gaan behoren. Dat is andere taal dan drie jaar geleden toen TUI Hapag Lloyd niet langer als kernactiviteit beschouwde en de rederij wilde verkopen. Maar door de enorme opleving in de containervaart, met name door de opkomst van China, ziet Frenzel plotseling weer ,,uitstekende perspectieven'' in de zeevaart

Hapag Lloyd was niet de enige rederij die interesse had in CP Ships. Ook het Franse CMA CGM was met de Canadezen in gesprek. De consolideringsslag in de containervaart, in gang gezet met de overname van P&O Nedlloyd door Maersk, is volgens een aantal branchedeskundigen nog lang niet uitgewoed. Bovendien sluit Hapag Lloyd verdere acquisities niet uit. De Duitsers doen hun bod op CP Ships gestand als twee derde van de Canadese aandeelhouders het hebben geaccepteerd.