Digitale tv drijft SBS in handen van investeerders (Gerectificeerd)

Televisie- en radiozender SBS heeft extra kapitaal nodig voor digitale televisie. De overname door de durfkapitalisten KKR en Permira zorgt daarvoor.

Een van de grootste troeven van SBS Broadcasting bestond dit jaar uit de wederwaardigheden van wanhopige huisvrouwen in een Amerikaanse buitenwijk. De serie Desperate Housewives, in Nederland uitgezonden op Net5, zorgde ook in Zweden voor recordkijkcijfers. Mede daardoor was SBS het snelstgroeiende omroepbedrijf van Europa.

Vandaag werd bekend dat twee investeringsmaatschappijen, het Europese Permira en het Amerikaanse Kohlberg Kravis Roberts & Co. (KKR), SBS willen overnemen voor ruim 2,1 miljard euro, inclusief schulden. Het Scandinavische concern bezit onder meer de Nederlandse televisiezender SBS6, Net5 en Veronica. Volgens een woordvoerder van SBS kan het bedrijf het geld van de investeringsmaatschappijen goed gebruiken om te investeren in onder andere digitale televisie.

Juist daarin ligt voor omroepbedrijven een kans én een bedreiging. Doordat er via digitale televisie honderden extra kanalen kunnen worden doorgegeven, in plaats van de ongeveer dertig nu, zal het aanbod meer versnipperd raken. Iedereen kan zijn eigen zender beginnen, voor een specifie publiek. Dat zal ten koste gaan van de huidige kanalen die voor een breed publiek uitzenden, zoals de zenders van SBS, zegt analist bij Rabo Securtitie Hans Slob. De advertentie-inkomsten uit televisiespotjes, de traditionele inkomsten van commerciële zenders, zullen hierdoor onder druk komen te staan.

Bedrijven als SBS moeten daarom op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen. Ten eerste wil SBS ook in de digitale wereld een sterke positie opbouwen. Nu heeft SBS in vier landen het digitale televisiekanaal Voice, met muziekclips. SBS wil graag het aantal landen uitbreiden. Ook heeft SBS sinds kort tv-kanalen speciaal voor vrouwen in België en Hongarije. Nog dit jaar begint SBS in Nederland met drie digitale kanalen: één met show- en entertaimentnieuws, één met series uit de jaren zeventig en tachtig en één kanaal voor klussers en huisbezitters.

Nu is digitale televisie, zeker in Nederland, nog kleinschalig. Maar in de toekomst kan SBS met digitale zenders ten eerste zijn inkomsten uit reclame op peil houden. De nieuwe zenders zullen een kleiner bereik hebben, maar wel meer gericht zijn op een specifiek publiek – bijvoorbeeld `klussers' – waardoor adverteerders gerichter kunnen adverteren. Ook is het met digitale televisie makkelijker bij te houden welke kijkers hoe vaak naar welke programma's kijken – waardevolle informatie voor adverteerders.

Daarnaast wil SBS extra inkomsten genereren uit interactieve diensten, zoals SMS, waarmee met digitale televisie meer mogelijk wordt. En zal het bedrijf wellicht inkomsten krijgen van televisie-distributeurs, zoals kabelbedrijven. Omdat die laatste dit jaar concurrentie krijgen van nieuwe (digitale) tv-aanbieders zoals KPN en Versatel, zullen die eerder betalen om zenders te mogen doorgeven.

De SBS-woordvoerder geeft aan dat het bedrijf met Permira en KKR sneller geld kan investeren in nieuwe landen en digitale tv-kanalen, omdat aandeelhouders volgens hem niet happig zijn op uitgifte van nieuwe aandelen of extra leningen. ,,Ze zijn angstig.'' Private financiers als KKR en Permira hebben meer geld, durven meer en kunnen sneller reageren op marktontwikkelingen, zegt hij.

Analisten Mariska Zonneveld van Fortis en Slob van Rabo Securities verbazen zich over deze redenering, aangezien SBS volgens hen meer dan genoeg geld heeft om op eigen houtje deze investeringen te doen. Zonneveld: ,,Het gaat hartstikke goed met SBS. Ze moeten alle investeringen die ze willen doen makkelijk kunnen financieren.''

Slob en Zonneveld verwachten allebei dat Permira en KKR SBS zullen opsplitsen en in delen zullen verkopen. Zonneveld: ,,Voor het Vlaamse deel en het Oost-Europese deel is RTL een kandidaat, voor het Nederlandse wellicht Talpa.''

Rectificatie

In het artikel Digitale tv drijft SBS in handen van investeerders (22 augustus, pagina 11) staat dat kabelbedrijven dit jaar concurrentie krijgen van nieuwe (digitale) tv-aanbieders , zoals KPN en Versatel. KPN biedt al enige tijd digitale televisie via de ether aan. Nieuw is dat KPN dit jaar met digitale tv via ADSL komt, wat meer mogelijkheden biedt voor interactieve diensten en extra kanalen.