Boijmans laat zien waar Rotterdam sterk in is

Museum Boijmans Van Beuningen is niet alleen een nieuwe directeur maar ook een stadsredactie rijker. Project Rotterdam is het eerste project van het team van drie curatoren dat zich zal richten op Rotterdamse kunstenaars en designers. Aanleiding is de uitroep die Sjarel Ex bij zijn aanstelling als directeur: ,,Toon mij de creatieve kracht van Rotterdam!''

De creatieve kracht van Rotterdam blijkt breed te zijn, met een hoofdrol voor design. Werken van vormgevers als Jurgen Bey en Hella Jongerius komen uitgebreid aan bod. Daarnaast valt op dat de creatieve kracht vooral ligt bij jonge kunstenaars, of buitenlanders die van Rotterdam hun uitvalsbasis hebben gemaakt zoals de Rus Alexandr Komarov of Babak Afrassiabi uit Iran. Veel van de kunstenaars waren eerder te zien in TENT. Het lijkt erop dat Museum Boijmans Van Beuningen in dezelfde vijver gaat vissen.

De presentatie, door het hele museum verspreid, probeert alvast een uitputtend beeld van de Rotterdamse kunst te tonen. In de entreehal kun je een project van Jeanne van Heeswijk achter de computer bekijken, en de expositiebanier is ontworpen door het Bureau voor Tele(communicatie), Historiciteit & Mobiliteit. Een zaal is gevuld met stoere kunst uit de undergroundscene. Jeroen Jongeleen, Marc Bijl en Antistrot bouwen samen een beeld op van ruige, tegendraadse en brutale straatkunst. Bijl zette een Lara Croft-figuur neer in zwart op hoge hakken, met naast zich kratjes met bierflesjes – een doe-het-zelfpakket voor molotovcocktails. Jongeleen maakte een zwart bord met silhouetten van mensen met spuitbussen, klaar om de wereld te voorzien van graffiti.

Charlotte Schleiffert springt eruit met haar Troubled Land, een serie recente tekeningen van nieuwsfoto's uit Azië. Haar werken laten zien hoe het met die delen van de wereld gaat waar oorlog, ziekte en strenge regimes heersen. Goed getekende vrouwen met de last hoog op hun hoofd gestapeld, van kinderen en van soldaten, vertellen samen een verhaal van bevolkingen in barre tijden. Schleiffert tekende ze naar journaalbeelden, en zette er onderaan in beeld met potlood het nieuwscommentaar bij dat de beelden begeleidde.

Conceptueel maar poëtisch is de vogelkooi met kanaries van het kunstenaarsduo Bik van der Pol. Met Birds must be eliminated/ Bird Shot verwijst het duo naar een uitspraak van kunstenaar Yves Klein die vogels een verstoring vond van zijn grootste en mooiste kunstwerk: de blauwe hemel.

De expositie lijkt zoveel mogelijk succesvolle Rotterdamse kunstenaars een plekje te hebben willen geven. Als dit een voorproef is van wat Boijmans met de Rotterdamse kunst gaat doen, is het alvast veelbelovend wat betreft de diversiteit. Maar dat is niet voldoende, aandacht voor een oeuvre kan zeker geen kwaad. Daarom is vooral de bijdrage van Joep van Lieshout, een nevententoonstelling van Project Rotterdam, een verademing. Van Lieshout, die grossiert in autarkische idealen, komt sterk tevoorschijn met bestaande industriële machines die hij heeft voorzien van de felle kleuren die zijn sculpturen kenmerken. Alle apparaten hebben een nieuwe functie gekregen. Zo wordt een betonmolen een grote salademixer en dienen grote olievaten als container voor levensmiddelen. Het oogt stoer, zelfredzaam en humoristisch bovendien.

Tentoonstelling: Project Rotterdam. T/m 18 september in Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20, Rotterdam. Inl: 010-4419475, www.boijmans.nl