Sponsornamen?

De Amstel Cup (KNVB-beker) heet dit seizoen de Gatorade Cup. Doet koppeling van sponsornamen in de sport afbreuk aan de uitstraling en bekendheid?

Chris Woerts, directeur marketing Feyenoord, was als commercieel directeur van de Eredivisie CV betrokken bij schrappen sponsornaam voetbalcompetitie: ,,Dit is een overbruggingsjaar. Volgend seizoen heet het bekertoernooi weer KNVB-beker, net als de competitie dit seizoen weer Eredivisie heet. Dat juich ik toe. Die namen zijn authentieker en goed voor de identificatie van het publiek met deze evenementen. Naamskoppeling hoeft geen probleem te zijn, maar andere exploitatiemogelijkheden kunnen geremd worden door de dominantie van één sponsor. Bij de eredivisie heeft het andere partijen afgeschrikt. Door de eredivisie los te koppelen van de sponsornaam kun je met sponsors veel meer werken op basis van gelijkwaardigheid en hebben we meer partners kunnen werven. Stadions met sponsornamen vind ik flauwekul. Je moet niet aan het karakter van de sport komen. Ik kan me niet voorstellen dat de supporters van Sparta blij waren met het Eneco-stadion. `Het Kasteel' moet Het Kasteel blijven en `De Kuip' De Kuip.''

Patrick Wouters van sportmarketingbureau House of Sports, zaakwaarnemer topsporters: ,,Ik denk het niet. Verbroedering van sport en commercie is inherent aan de sportwereld anno 2005. Zonder inbreng van de commercie speel je op internationaal niveau niet meer mee. Voor de uitstraling is het cruciaal dat de sponsor voor langere termijn wordt vastgelegd en niet voor één of twee jaar. Anders wordt het een commercieel ratjetoe. Sterke entiteiten zijn bijvoorbeeld het ABN Amro-toernooi (tennis), de Rabo-wielerploeg of de TVM-schaatsploeg. Het model van de Eredivisie (schrappen sponsornaam uit competitienaam, red.) – met een partnership er omheen van commerciële bedrijven die zich meer indirect associëren met voetbal – is goed. Anderzijds kan ik me voorstellen dat ABN Amro of de Rabobank als A-merk alleen een evenement of sportploeg willen sponsoren. Maar bij oorspronkelijke namen van clubs of voetbalstadions gaat het ook om de emotie bij het publiek. Ik heb meer gevoel bij De Kuip dan bij de Fortis (hoofdsponsor Feyenoord, red.)-Arena.''

Henk Kesler, directeur betaald voetbal KNVB: ,,Nee, je ziet het ook in andere sporten. De Rabo-wielerploeg is een begrip. Ook voetbalstadions als het Mandemakers (RKC Waalwijk, red.) en het Arke Stadion (FC Twente) zijn zo langzamerhand begrippen. Wij gaan terug naar de oude namen. De competitie heet dit seizoen Eredivisie; vanaf volgend seizoen heet de beker weer KNVB-beker. In overleg met clubs en Eredivisie CV is besloten terug te keren naar `KNVB-beker' als naam. Het risico dat een sponsor na een aantal jaren afhaakt, was een valide reden om het bekertoernooi vanaf volgend seizoen weer KNVB-beker te noemen. Dit seizoen heet het Gatorade Cup om ons nieuwe partnership voor het voetlicht te brengen.''

Frans de Jong, voorzitter Vereniging Topvolleybal (eredivisieclubs, allemaal met sponsornaam) en manager Piet Zoomers/D. (Dynamo): ,,Nee, bij ons werkt het heel goed. Ons publiek zegt gewoon Piet Zoomers. Dat is al zestien jaar de hoofdsponsor en een begrip. Het is buitengewoon belangrijk om als club een kwaliteitssponsor met uitstraling aan je te binden. Leuk om sentimenteel te doen over het verdwijnen of wijzigen van de oorspronkelijke clubnaam, maar dat strookt niet met de werkelijkheid. Als je verder wilt en grenzen wilt verleggen, heb je een sponsor nodig. Zonder sponsor valt geen topsport te bedrijven.''

Arjen Rahusen van sportmarketingbureau Trefpunt, perschef tijdens de Rabo Trophy (achtlandentoernooi hockeymannen): ,,Nooit last van gehad. Enige continuïteit in de naam van een evenement moet er wel zijn om verwarring te voorkomen. Maar de hockeybond heeft al sinds 1995 dezelfde hoofdsponsor. De mensen zijn gewend aan de naam Rabo Trophy. `Achtlandentoernooi' hoor ik hier (Amstelveen, red.) niet. De Gatorade Cup is even wennen, maar dat zal snel gaan bij het publiek.''

    • Pieter de Vries