Gehandicapte na te heet bad overleden

Een 31-jarige gehandicapte vrouw uit het Noord-Brabantse Terheijden is gisteravond overleden als gevolg van haar ernstige brandwonden. De vrouw lag al meer dan een week in kritieke toestand in het ziekenhuis, nadat zij door verzorgsters in een te heet bad was gedaan. Een woordvoerder van Sovak, de instelling voor verstandelijk gehandicapten waar de vrouw woonde, bevestigde het overlijden vandaag.

De vrouw woonde al 27 jaar in Sovak. De jonge medewerkster die de lichamelijk en verstandelijk gehandicapte vrouw vorige week woensdag in bad deed, verzuimde de temperatuur van het water vooraf te controleren. Bij het koelen met koud water moest de vrouw twee keer gereanimeerd worden na een hartstilstand. De medewerkster is nu met vakantie, zo verklaarde een woordvoerder van de instelling gisteren.

Vier jaar geleden overleed een 44-jarige vrouw in Middelburg, nadat zij door een invalkracht in de instelling Arduin eveneens in een te heet bad was gezet. De Inspectie voor de Gezondheidszorg concludeerde destijds snel dat dit incident in de gehandicaptenzorg niet op zichzelf stond. Binnen een maand kreeg de Inspectie nog drie meldingen van gehandicapten die verbrandingen opliepen door te heet badwater.

De Inspectie liet onderzoek doen in de vier instellingen. Conclusie was dat het handmatig instellen van de watertemperatuur doorslaggevend was bij het ontstaan van de incidenten.

Om het gevaar op legionellabesmetting te voorkomen, werd waterverwarming van afstand, via een boiler of tank, afgeschaft in de meeste zorginstellingen. Vergeet een medewerker de temperatuur van douche of bad te controleren, dan kunnen er ongelukken gebeuren.