Cordes stapt vroegtijdig op bij Mercedes

Eckhard Cordes stapt eind augustus op als bestuurder van Mercedes-Benz. Zijn werk wordt voorlopig waargenomen door de nieuwe DaimlerChrysler-topman Dieter Zetsche. Het vertrek van Cordes (54) valt samen met een onderzoek van de autoriteit financiële markten in Duitsland, die onderzoek doet naar handel met voorkennis bij DaimlerChrysler.

Toch is het financiële onderzoek niet de reden van het vertrek van Cordes, die een maand geleden een groot pakket aandelen heeft verkocht. Cordes heeft altijd Daimler-topman Jürgen Schrempp gesteund. Ook toen deze zich dreigde te verslikken in miljarden verslindende projecten als de overname van het Amerikaanse Chrysler en de inmmiddels afgeblazen poging het Japanse Mitsubishi in te lijven.

Cordes leek lange tijd de aangewezen kandidaat om Schrempp op te volgen. Maar de grootaandeelhouders en commissarissen van het bedrijf beslisten anders. Niet Cordes, maar zijn rivaal Dieter Zetsche wordt aan het einde van dit jaar de nieuwe topman van DaimlerChrysler. Zetsche wordt daarmee beloond voor de manier waarop hij van Chrysler weer een winstgevende onderneming heeft gemaakt. Zetsche komt al in september uit de Verenigde Staten naar Stuttgart om leiding te gaan geven aan Mercedes-Benz, het vlaggenschip van Daimler dat al geruime tijd in problemen verkeert.

Bij Mercedes-Benz is de winst dit jaar dramatisch gekelderd en zijn de verkopen door kwaliteitsproblemen sterk teruggelopen. Ook het stadsautootje Smart, dat onder de Mercedes-divisie valt, maakt verlies. Zetsche wil proberen het geschonden imago van Mercedes-Benz, decennialang het trotse uithangbord van de Duitse industrie, zo snel mogelijk te herstellen.

De ontslagaanvraag van Cordes is gisteren door de commissarissen van het bedrijf aanvaard. Cordes wilde dit voorjaar al vertrekken maar heeft gewacht op een opvolger voor hem bij Mercedes. Niettemin komt voor de econoom uit Hamburg een abrupt einde aan een bijna 30-jarige loopbaan bij Daimler.

Cordes is bijna gelijktijdig met Zetsche begonnen bij DaimlerChrysler. Hun werkwijzen verschilden niet veel van elkaar. Beide managers maakten zowel in Duitsland als internationaal snel carrière. Niettemin had Cordes kritiek op de aanpak van Zetsche. Maar met het vertrek van Schrempp is de rol van Cordes uitgespeeld.