Overname Heineken in Rusland

Bierbrouwerij Heineken neemt de Russische brouwer Ivan Taranov Brouwerijen (ITB) over. ITB heeft drie brouwerijen. Het is de zesde overname in Rusland in een jaar tijd.

Dat heeft Heineken gisteren bekendgemaakt. De brouwer wil niet zeggen welk bedrag met de overname gemoeid is. Volgens een woordvoerster gebeurt dit op verzoek van ITB, dat – anders dan Heineken – niet beursgenoteerd is en dus geen transactiebedragen openbaar hoeft te maken. De Russische krant Kommersant meldt dat het overnamebedrag 560 miljoen dollar (453 miljoen euro) bedraagt.

Door de overname breidt Heineken zijn marktaandeel in Rusland uit van 10,6 naar 14 procent. Met een productiecapaciteit van 11,4 miljoen hectoliter verstevigt Heineken zijn positie als derde bierbrouwer in Rusland, dat de vijfde biermarkt ter wereld is na China, de Verenigde Staten, Duitsland en Brazilië. In totaal bezit Heineken nu tien brouwerijen in Rusland.

De Russische biermarkt is de afgelopen vijf jaar met minimaal 10 procent per jaar gegroeid. Voor 2005 wordt een stijging van 5 procent tot 89 miljoen hectoliter verwacht.

ITB, dat 1.940 werknemers heeft en formeel op Cyprus gevestigd is, is de op zes na grootste bierbrouwer van Rusland. Het bedrijf heeft een marktaandeel van 3,4 procent en een capaciteit van 3,5 miljoen hectoliter. De woordvoerster van Heineken zegt dat de drie brouwerijen vooralsnog geen Heineken-bier gaan brouwen, maar hun eigen nationale merken handhaven.

Behalve de aankoop van de drie brouwerijen heeft Heineken een optie genomen op de overname van Severnye Vetry Distribution (SVD), de distributietak van ITB. SVD omvat 23 vestigingen verspreid over Rusland. Volgens Heineken is nog niet bekend of en wanneer het bedrijf van de optie gebruikmaakt.

Heineken maakt niet bekend welk marktaandeel de brouwer in Rusland nastreeft. Wel is duidelijk dat het bedrijf ,,sterk inzet'' op Rusland, aldus de woordvoerder. Analist Sebastiaan Schreijen van Fortis Bank sluit niet uit dat Heineken nog meer bierbrouwerijen in Rusland zal overnemen. Volgens Schreijer mikt Heineken op een marktaandeel van ,,15 tot 20 procent''. De omzet van Heineken in Centraal- en Oost-Europa steeg vorig jaar met 65 procent tot 1,9 miljard euro, bijna een vijfde van de totale omzet.