Hommage aan 70 mm. formaat

Dit jaar wordt voor de laatste keer het Widescreen Weekend in Filmmuseum Cinerama gehouden. Afscheid van een tijdperk.

Het Cinerama complex aan de Amsterdamse Marnixstraat gaat op 1 januari 2006 dicht. De sloop van het theater dat sinds 1965 CinemaScope-films op een 12 meter breed, licht gebogen doek kan vertonen is aanstaande. Joop van den Ende gaat op die plek, vlak naast het Nieuwe de la Mar-theater, een nieuw, groot theater neerzetten. Het Filmmuseum organiseert daarom voor de derde en laatse keer een `Widescreen weekend'. Nostalgie is dus een van de redenen om het theater te bezoeken. Maar een veel belangrijker reden is de betoverend mooie nieuwe kopie die wordt vertoond van Hello, Dolly!, de door Gene Kelly geregisseerde musical met Barbra Streisand en Walter Matthau uit 1969. In 1969 was de film een grote flop omdat de grote studio's nog niet doorhadden dat een ander type films een jong publiek naar de bioscopen trok: Bonnie and Clyde was net uit en Easy Rider was de grote verrassing van 1969: films die het (hippie) publiek meer aanspraken dan een suffe musical. 20th Century Fox had toen nog niets in de gaten van de demografische verschuiving die op stapel stond en de filmwereld ingrijpend zou veranderen, en pompte 24 miljoen in de productie. Dat geld werd uitstekend besteed. De kostuums zijn prachtig, de decors adembenemend en de choreografie van Michael Kidd is enerverend. Het was allemaal haarscherp te zien omdat de film op het 70mm.-formaat werd opgenomen (een normale film wordt gedraaid op 35mm.). Doordat het filmnegatief twee keer zo groot is, zijn details in het beeld veel beter gedefinieerd. En de kleurenpracht van Hello, Dolly! is weer in volle glorie te zien omdat Fox de film in 2003 restaureerde. Deze gloednieuwe kopie wordt dit weekend eenmaal vertoond en je weet niet wat je ziet. Er zit nog geen spatje op het strakke beeld dat zich voor je ogen ontvouwt. Je ziet alle details in de schitterende jurken van Barbra Streisand en je voelt bijna hoe zacht de donzen veren op haar hoofddeksel zijn. Bovendien is de film helemaal zo slecht niet als de overlevering wil. Wat wil je met een film die door danser Gene Kelly, co-regisseur van Singin' in the Rain, werd gemaakt. En omdat het pas de tweede filmrol van Barbra Streisand was (na Funny Girl, 1968), zijn de irritante maniertjes die ze later ontwikkelde vrijwel afwezig. Wat had ze trouwens een stem!

Louis Malle's Viva Maria!, waarin Jeanne Moreau en Brigitte Bardot samen spelen, is ook te zien in een nieuwe kopie. De in CinemaScope gemaakte film is een geestige aanval op kerk, staat en een kleingeestige moraal, met Moreau en Bardot die betrokken raken bij een revolutie en per ongeluk de striptease uitvinden. Verder draaien nog de Fledermauss-adaptatie Oh, Rosalinda! (van Michael Powell, dit jaar 100 jaar geleden geboren), The Sound of Music en in 70mm. het historische spektakel El Cid, de 'Vietnam'-western Little Big Man (uit 1970, met Dustin Hoffman als 121 jaar oude overlevende van de slag bij Little Big Horn die veel weg heeft van de aanval op het Vietnamese My Lai in 1968) en de uitzinnige komedie The Great Race.

Widescreen Weekend. 19 t/m 21 aug.. In: Filmmuseum Cinerama, Amsterdam. Inl. www.filmmuseum.nl

    • André Waardenburg