Helen Keller

Volgens de Indiase regisseur Sanjay Leela Bhansali was het maar een kleine stap van de traditionele Bollywood-musicals waar hij zijn carrière mee begon naar het serieuze melodrama Black. In beide draait het om gebarentaal, zo vertelt hij op de Engelse dvd-uitgave van de film, die in het kader van de doelgroepenprogrammering van de Pathé-bioscopen in Nederland wordt uitgebracht. Black is zijn versie van het leven van Helen Keller, die wereldberoemd zou worden door de manier waarop zij de strijd met haar doofblindheid aanging. Zijn Helen heet Michelle en haar Anne Sullivan is de koppige leraar Debraj Sahai, die op het moment dat hij haar heeft geleerd haar gedachten te uiten zelf de controle over zijn denken verliest en ten prooi valt aan Alzheimer. Zo gaat Black van het ene zwart naar het andere. Zwart is ook de dragende kleur van de film. Want hoe verbeeld je de wereld van iemand die niet kan zien? Voor een filmmaker is dat een handicap die maar zelden goed wordt overwonnen. In Black werd er eenvoudigweg voor gekozen om de toeschouwer deelgenoot te maken van de duisternis die Michelle omringt. De film was in India een groot succes en werd beschouwd als een avant-garde film. Diezelfde indruk zal hij op westerse toeschouwers niet nalaten. Maar door de universaliteit van het verhaal en de voor Hindi-cinema tamelijk ingetogen acteerstijl kan hij de crossover van India naar Europa wel degelijk overtuigend maken.

Black. Regie: Sanjay Leela Bhansali. Met: Amitabh Bachchan. In: Pathé Buitenhof, Den Haag; Pathé De Kuip, Rotterdam;