Een topverkoper met een pokerface

De nieuwe commercieel directeur van RTL Nederland is al 25 jaar lid van de VPRO. Zijn favoriete programma is Studio Sport en hij vindt dat er een publieke omroep moet zijn. Frank Eijken komt van SBS, waar hij in de hoofddirectie van de internationale holding zat. Begin dit jaar heeft hij zijn baas meegedeeld dat hij zijn contract niet wilde verlengen omdat het ,,te veel een staffunctie was en ik eigenlijk alleen bij de jaarlijkse budgetbesprekingen met de landenmanagers de power had om iets te veranderen''. En Frank Eijken is niet een man om alleen maar op de winkel te passen, zegt Ajax-voorzitter John Jaake. ,,Hij heeft altijd in groeiende organisaties gewerkt'', vertelt Jaake, die een persoonlijke vriend van Eijken is.

Die vriendschap is begonnen toen Ajax drie jaar geleden een nieuwe commissaris zocht omdat John de Mol wegging. ,,We wilden een opvolger die commercieel sterk is en veel media-ervaring heeft.'' In de reclame- en mediawereld staat Eijken bekend als dé man die de commerciële televisie in Nederland heeft vormgegeven, vertelt Ton Schoonderbeek, directeur van het media-adviesbedrijf Mindshare. Eijken zette IP Nederland op, het reclameverkoopbureau van de toenmalige Holland Media Groep (HMG), waar RTL 4, RTL 5 en Veronica onder vielen. Van 1989 tot 1999 was Eijken algemeen directeur bij IP Nederland maar hij vertrok kort nadat Pieter Porsius de nieuwe HMG-topman werd. ,,Laat ik het zo zeggen: de stijl en de normen en waarden van Porsius waren niet de mijne'', zegt Eijken. ,,Hij ging als een wilde tekeer binnen dat bedrijf.'' Eijken stapte naar de RTL-top in Luxemburg. ,,Porsius en ik moeten met elkaar door één deur kunnen en dat gebeurt niet. Dat heb ik ze verteld'', zegt Eijken. Hij vertrok met een goede regeling. Kort daarna kocht hij met zijn vrouw een tweede huis in Frankrijk. ,,Villa Porsius. Zo heet het buitenhuis in de wandelgangen'', vertelt Schoonderbeek.

Toen Eijken bij IP Nederland wegging had het een marktaandeel van 52,5 procent in de Nederlandse televisiereclamemarkt, staat in zijn cv. De nu vijftigjarige Eijken werd directeur bij muziekzender TMF en radio 10. Dat duurde maar anderhalf jaar. Volgens Schoonderbeek omdat hij daar begon met het plan om TMF te verkopen en dat plan geblokkeerd werd door de aandeelhouders, waaronder Wegener.

,,Frank is een bouwer en een snoeiharde verkoper, maar dat doet hij heel subtiel'', zegt Schoonderbeek die dat vaak aan der lijve heeft ondervonden. ,,Maar hij is ook een bemiddelaar en denkt met je mee.'' Daardoor eindigen de onderhandelingen meestal met het gevoel dat beide partijen gewonnen hebben, zegt hij. ,,Hij trekt dan eerst een pokerface maar als zijn ogen beginnen te glimmen, moet je gaan uitkijken. Dan weet hij dat hij wint'', zegt Jacques Krielen, algemeen directeur van Nestlé Nederland.

Zowel Schoonderbeek als Krielen als Jaake zegt dat Eijken niet de snelle jongen is die je zoveel in de reclame- en mediawereld tegenkomt. ,,Het is een topverkoper'', zegt Krielen. Als het een kunstje is, hou je dat volgens hem niet twintig jaar vol. Alledrie zeggen ze dat hij ,,straight'' is. Eijken komt zijn afspraken na. ,,Het is een hele nette man, dat valt op in deze wereld. Dat komt misschien doordat hij de hotelschool heeft gedaan'', zegt Schoonderbeek. Saai? Nee, veel humor en een grote dadendrang vinden alledrie.

Nu bij RTL komt die dadendrang goed uit. Krielen: ,,Als er twee mensen zijn die Talpa, de nieuwe zender van John de Mol, tegenwicht kunnen bieden, is dat het duo Fons van Westerloo en Frank Eijken.'' Directeur Van Westerloo omdat hij ,,een programmamaker pur sang'' is en Eijken omdat hij commercieel zo sterk is. Eijken heeft veel respect voor John de Mol maar vraagt zich af ,,wat er nu zo nieuw is aan Talpa''. Voor Eijken zal de vernieuwing in medialand vooral komen van digitale televisie. De digitale kanalen moeten ervoor zorgen dat ook RTL minder afhankelijk wordt van advertentieopbrengsten. Kijkers kunnen dan tegen ,,een kleine bijdrage'' kiezen voor kanalen die zijn afgestemd op hun belangstelling en adverteerders kunnen gerichter adverteren. Volgens Eijken begint kabelbedrijf UPC dit najaar in de regio Rotterdam met het gratis plaatsen van de kastjes om die kanalen te kunnen ontvangen.

En de publieke omroep? ,,Moet blijven bestaan'', vindt Eijken. ,,Want die is onafhankelijk en wordt niet gedreven door verlies- of winstcijfers.''