Een halve krant is het hele werk

KPN-TV heeft al meer dan 70.000 abonnees.

Talpa, mediamiljardair John de Mols nieuwe zender, mikt op minimaal 10 procent van de tv-markt, zeg 650.000 kijkers. Talpa 2 is al in aantocht.

Nrc.next, de nieuwe ochtendeditie van NRC Handelsblad op halfformaat (tabloid), wil vanaf 6 februari 80.000 abonnees en losse kopers winnen.

De managers van de mediabedrijven verwachten veel van u. De tv-kijkers- en krantenlezersmarkt stagneert of krimpt. Iedereen is gek op nieuws en verstrooiing, maar wie wil betalen? Allochtonen hebben bovendien weinig met betaalde Nederlandse kranten.

Stagnerende markten stimuleren doorgaans twee reacties onder aanbieders: prijsconcurrentie en innovatie. Op de telefoonmarkt heersen de prijsvechters net als bij beursorders. De detailhandel heeft zijn negende achtereenvolgende kwartaal van omzetdalingen achter de rug. Breed gesorteerde warenhuizen, zoals V& D en de Bijenkorf, verkeren in vergelijkbare posities als landelijke kranten: klanten zoeken hun heil op internet, bij specialisten (H& M, Zara) of bij prijsvechters (Mediamarkt). Wanneer gaan de grote krantenuitgevers stunten met de prijzen, zoals de Britten enkele jaren geleden deden?

Innovatie is geen kenmerkende gave van gevestigde Nederlandse uitgevers. In tegenstelling tot consumentenbedrijven als Unilever (ijsjes, boter, zeeppoeder) houden uitgevers niet van experimenteren. Dé innovatie van de laatste jaren, een gratis krant, komt uit Zweden.

De strijd om uw ogen en uw geld wordt gevoerd op formaat, op kosten en op technologie. Tabloids zijn winnaars, al is het soms tijdelijk. Zelfs de zakenkrant The Wall Street Journal zet zijn Europese editie snel op tabloid.

Kosten besparen is van oudsher een kernactiviteit van uitgevers. Wegener, de grootste Nederlandse uitgeverij van regionale kranten, vindt de nieuwe samenwerking met PCM, uitgever van onder meer deze krant, in één landelijk/regionale tabloidkrant met meerdere edities dusdanig spannend en onzeker dat zij geen voorspelling voor de winst van heel 2005 durft te doen. Dit voor Wegener ,,zeer innovatieve'' project kost honderden banen.

Technologie is een grabbelton, met berekenbare kosten, maar onberekenbare opbrengsten, van Volkskrant-TV tot Versatels voetbal via internet en de belofte van 50 digitale kanalen bij KPN-TV.

De managers in de mediasector reppen van vechtmarkten en zij gedragen zich zoals soldaten altijd doen: zij schieten om zich heen en iedereen weet dat er slachtoffers zullen vallen, maar iedereen denkt dat 't de man/vrouw naast hem zal zijn.