Bod KPN op O2 weer mislukt

Deutsche Telekom heeft KPN benaderd om gezamenlijk het Britse mobieletelefoniebedrijf O2 over te nemen. Die gesprekken zijn nu beëindigd. Dat hebben beide telecombedrijven vanochtend bekendgemaakt.

De overname gaat niet door omdat KPN en Deutsche Telekom samen niet tot overeenstemming konden komen. Volgens de Britse krant Sunday Times, die afgelopen zondag hierover berichtte, had de overnameprijs 20,4 miljard euro moeten bedragen. KPN zou volgens de afspraak de Duitse activiteiten van O2 overnemen. Voor Deutsche Telekom zou een overname van de Duitse activiteiten van O2 vermoedelijk stuiten op bezwaren van de mededingingsautoriteiten, aangezien het met zijn mobiele tak T-mobile al de grootste is in Duitsland.

Over een overname van de Duitse activiteiten van O2 door KPN wordt al jaren gespeculeerd. KPN is al actief in Duitsland via zijn dochter E-plus en is er met een marktaandeel van 13,3 procent de derde mobiele aanbieder, terwijl Vodafone en Deutsche Telekom met een gezamenlijk marktaandeel van zo'n 75 procent de markt aanvoeren. O2 komt in Duitsland met een marktaandeel van 11,3 procent op de vierde en laatste plaats, maar groeit zo hard dat het een bedreiging kan vormen voor KPN. Door een overname zouden de bedrijven samen groot genoeg zijn om effectiever op de Duitse markt te opereren.

Anderhalf jaar geleden deed KPN ook een bod op het volledige O2, dat toen nog mmO2 heette en twee jaar daarvoor was afgesplitst van British Telecom. Het bod van naar verluidt 14 miljard euro ketste of omdat O2 het te laag vond. KPN zei vanochtend dat het geen intentie heeft om weer een bod op O2 te doen.

De Duitse divisie van KPN leed in de eerste helft van dit jaar verlies. Het bedrijf heeft in Duitsland een marktaandeel van 13,3 procent en bedient 9,8 miljoen klanten. Het bedrijf wil dat dit er volgend jaar 11 miljoen zijn. Om dat te bereiken, kondigde het een nieuwe strategie aan waarbij het volgens topman Ad Scheepbouwer ,,agressief aan de slag gaat''. Om de winstgevendheid te vergroten wil het bedrijf relatief minder prepaidklanten, waar minder aan te verdienen valt dan aan klanten met een abonnement.

Begin mei werd bekend dat Stan Miller, die ook de succesvollere Belgische tak leidt, aan het hoofd van E-plus komt te staan. Verder gaat KPN in Duitsland het aantal winkels ,,drastisch verhogen''. Ook wil het de markt met meerdere merken bestoken, zoals het in mei gepresenteerde prijsvechtermerk Simyo. Dat wordt alleen via internet verkocht en je krijgt er geen `gratis' toestel bij. Ook in België voert KPN via dochter Base deze meermerkenstrategie.