Voetbalkijker moet bij Talpa geduld hebben

Nu tv-zender Talpa is begonnen, weten voetbal-liefhebbers wat ze te zien krijgen in plaats van Studio Sport. Veel voetbal, veel emotie, veel reclame.

Het zat John de Mol niet mee bij de opening van het nieuwe voetbalseizoen. Van de twee topwedstrijden die de KNVB gisteren op het programma had staan – Feyenoord-NAC en Ajax-ADO – werd er één uitgesteld op last van de rechter. En dus zat De Mol met een dilemma: hoe vul je op zondagavond anderhalf uur zendtijd met drie wedstrijden? En hoe voorkom je dat je kijkers verliest?

Zijn oplossing was even simpel als controversieel: ruim ongeveer evenveel zendtijd in voor een herhaling van de meest aansprekende wedstrijd van de zaterdag: Heracles-PSV. En: bewaar de enig overgebleven topper van de zondag tot het einde van de uitzending. En dus kon het gebeuren dat de kijkers gisteravond 50 minuten moesten wachten op de rentree van Pierre van Hooijdonk bij NAC.

,,Voetbal moet er zijn voor het publiek'', merkte een supporter op tijdens een reportage over de uitgestelde wedstrijd Ajax-ADO. Maar afgaande op de programmering heeft dat publiek bij Talpa geen doorslaggevende stem. De commerciële zender koos ook op zaterdag voor een willekeurige volgorde van de wedstrijden omdat, zoals presentator Wilfred Genee aan de vooravond van het eerste uitzendweekend in een interview opmerkte ,,de eredivisie voor ons [Talpa, red.] één brand is. Voor ons tellen álle eredivisieclubs.'' En daarmee behoort de jarenlange pikorde van Studio Sport definitief tot het verleden. De NOS kon het niet nalaten een plaagstootje uit te delen. Zaterdagavond gaf de omroep rond kwart over tien alle uitslagen vrij van de wedstrijden die drie kwartier later bij Talpa zouden worden uitgezonden.

Talpa's De Wedstrijden onderscheidt zich in meerdere opzichten van zijn `publieke' tegenhanger. ,,Waar Studio Sport feitelijke voetbalverslagen leverde, laat Talpa zien dat het bij sport voor een groot deel om emotie draait'', meent Frank van den Wall Bake, consultant in sportmarketing. John de Mol doet volgens hem ,,zichtbaar zijn best'' om er iets anders van te maken: meer aandacht voor supporters, meer enthousiasme bij de commentatoren en – ook nieuw bij eredivisiewedstrijden – statistische gegevens over het wedstrijdverloop. ,,Alleen die lange reclameblokken is even wennen. Maar ja, dat hoort nu eenmaal bij commerciële tv.''

Bij Talpa hebben ze goed gekeken naar de Britse sportcollega's bij BBC en BSkyB. De studio van waaruit Wilfred Genee, Humberto Tan en Jan Joost van Gangelen de gesprekken met analytici voeren, doet futuristisch aan: felblauw van kleur, met meerdere schermen. Voor de wedstrijden worden minimaal vijf cameramensen ingezet, zodat de gelaatsuitdrukkingen van voetballers, trainers en supporters close in beeld kunnen worden gebracht. Opvallend was bijvoorbeeld het beeld van de juichende Heracles-trainer Peter Bosz na de gelijkmaker van Thijs Sluijter, vlak voor het einde van de wedstrijd: van onderen gefilmd, tegen een kobaltblauwe lucht. De cameramannen van Talpa hebben een training in Engeland gevolgd; daar worden Premiership-duels met soms wel 20 camera's geregistreerd, zodat geen emotie aan de voetballiefhebber voorbijgaat.

Nieuw waren ook de gesprekjes met supporters voor en na iedere wedstrijd. Niet dat het inhoudelijk zo veel toevoegde – welke supporter is níet teleurgesteld als zijn club heeft verloren – maar het geeft aan waar De Mol op termijn heen wil: voetbal voor het volk. Daarin past ook de nieuwe tune van de eredivisiewedstrijden, een opzwepend nummer van dj Tiësto. De door hemzelf als `episch' getypeerde leader leidt nu al tot felle discussies op voetbalwebsites. Waar de ene fan jubelt van een `lekker nummertje', spreekt de ander van een `commercieel gedrocht'.

Verslaggever Sierd de Vos onderscheidde zich met zijn achtergrondreportages over Louis van Gaal en Pierre van Hooijdonk. De Vos filmde Van Gaal in zijn nieuwe werkomgeving in Alkmaar: op een stoel van de Gamma, in een oude container.

Voor De Mol zelf zullen alleen de kijkcijfers tellen. En die waren voor een openingsweekend niet onverdienstelijk: 1,1 miljoen kijkers op zaterdagavond (tegen gemiddeld 1,6 bij Studio Sport) en 2 miljoen op zondagavond (tegen 3 miljoen bij Studio Sport).

Alleen Jack Spijkerman en Humberto Tan lijken nog te moeten wennen aan hun nieuwe werkgever. En aan elkaar. Spijkerman dook achter Tan toen hij de reclames moest aankondigen in Café de Sport, hun late night talkshow bij Talpa op zondagavond. Ex-Studio Sport-presentator Tan kondigde de voormalige VARA-coryfee Jack Spijkerman per abuis aan als `Jack van Gelder'. Of was het opzet? Tan leek niet erg gecharmeerd van Spijkermans nepaankondiging van `de wedstrijd van de week': Ajax-ADO.

    • Danielle Pinedo