Rijk gaat Connexxion verkopen

De Nederlandse staat gaat de aandelen van busbedrijf Connexxion, de grootste busvervoerder van Nederland, volgend jaar definitief verkopen. Dat bevestigde het ministerie van Financiën vanmorgen.

De verkoop van Connexxion, dat voor 100 procent staatseigendom is, is een uitvloeisel van het kabinetsbeleid om de markt voor openbaar vervoer te liberaliseren. Connexxion, dat ruim 60 procent van het openbaar aanbesteed busvervoer in Nederland verzorgt, boekte vorig jaar 916 miljoen euro omzet.

Een woordvoerder van het ministerie van Financiën zegt dat er nog geen gesprekken gaande zijn tussen de staat en eventuele belangstellenden voor Connexxion. Ook zegt hij geen bedrag te kunnen noemen dat Connexxion moet opleveren. De woordvoerder ontkent echter niet dat zich al gegadigden hebben aangediend. ,,Aan het einde van dit jaar hopen we meer duidelijkheid te kunnen bieden.''

Het overheidsbesluit wordt verwelkomd door concurrenten van Connexxion, die al jarenlang klagen over oneerlijke concurrentie, aangezien Connexxion als staatsbedrijf een lager rendement zou hoeven te behalen dan een particulier bedrijf.

Een woordvoerster van vervoersbedrijf Arriva, dat bus- en treinvervoer in onder meer Groningen, Friesland en Drenthe verzorgt, zegt dat met het bsluit ,,eindelijk werk wordt gemaakt van de doelstelling van de Wet Personenvervoer uit 2001''. Die wet was bedoeld om meer partijen te laten meespelen op de markt voor het streekvervoer.

Momenteel bestaat die markt uit vier partijen: naast Connexxion (62 procent) zijn dat Arriva (21 procent), BBA (Noord-Brabant, 6 procent) en Syntus (Achterhoek/Twente, 5 procent). Verder moeten de vier grote steden hun busvervoer met ingang van 2009 openbaar aanbesteden. Tram- en metrovervoer worden in 2017 op de markt gebracht.