Krant voor nieuwe nieuwsconsument

NRC Handelsblad brengt volgend jaar een aparte ochtendkrant op de markt, nrc.next. De nieuwe krant wil de lezer aanspreken die niet of nauwelijks een krant leest. ,,Dit is volwaardiger dan de Metro of Spits.''

De zevende landelijke ochtendkrant is in aantocht. Na het Algemeen Dagblad, Metro, Spits, de Telegraaf, Trouw en de Volkskrant zal in februari volgend jaar nrc.next 's ochtends bij abonnees op de deurmat liggen. NRC Handelsblad blijft daarnaast ook aan het eind van de middag verschijnen.

Nrc.next is een andere krant dan de avondeditie, stelt Stef Rietbergen, uitgever van NRC Handelsblad. Het nieuwe ochtendblad richt zich op ,,de nieuwe nieuwsconsument'', zoals Rietbergen de lezer omschrijft. ,,Dat zijn mensen die snel nieuws tot zich nemen. Mensen die voortdurend heen en weer springen tussen internet, televisie en een krant.''

Volgens Rietbergen zal nrc.next daarom veel kort nieuws bevatten, maar ook elke dag een nieuwsthema uitdiepen in enkele pagina's. ,,De nieuwe nieuwsconsument heeft ook behoefte aan context en duiding.'' De krant verschijnt op tabloidformaat en zal ruim aandacht besteden aan onderwerpen als reizen, geld, nieuwe media, film en carrière.

De nieuwe nieuwsconsumenten zijn vooral jongeren. Zij lezen steeds minder de krant. Wie op zichzelf gaat wonen, neemt niet langer automatisch een abonnement op een dagblad. Dat blijkt ook uit de oplagecijfers van deze krant. In 1997 was 27 procent van de NRC-abonnees onder de 40 jaar. Nu ligt dat getal op 17 procent. Deze trend zet zich door. Daardoor daalt ook de oplage van NRC Handelsblad, nu circa 250.000 exemplaren, sinds enkele jaren. Nrc.next is volgens Rietbergen een antwoord op deze trend.

Theo Bouwman, bestuursvoorzitter van PCM Uitgevers, dat naast NRC Handelsblad ook Trouw, de Volkskrant en Algemeen Dagblad uitgeeft, noemt nog een reden om met de nieuwe ochtendkrant te beginnen. ,,De naamsbekendheid van NRC is redelijk, maar jongeren weten te weinig waar NRC nu voor staat. Daar gaan we nu iets aan doen.''

De andere dagbladen die PCM uitgeeft, verschijnen allemaal 's ochtends. Bouwman zegt zich te kunnen voorstellen dat de andere PCM-titels ,,niet al te blij zijn met dit initiatief''. ,,Maar per saldo wordt PCM hier beter van. We hebben uiteraard onderzocht wat voor gevolgen nrc.next kan hebben voor onze andere dagbladen. Per saldo pakt het positief uit.''

Bouwman vindt dat nrc.next, dat op de vijf werkdagen verschijnt, niet de concurrentie opzoekt met de gratis openbaar vervoerkranten Metro en Spits. ,,Metro en Spits zijn gratis, voor nrc.next moet je in de losse verkoop 1 euro betalen. Dat is een belangrijk verschil. Bovendien bestaan Metro en Spits uit bij elkaar geraapt nieuws. Nrc.next biedt naast nieuws ook diepgang. Het is daarmee een volwaardiger product. Dat is ook de reden dat we er geld voor vragen.''

Adverteerders zijn volgens NRC-uitgever Rietbergen geïnteresseerd in de nieuwe uitgave. Maar hij geeft toe dat de komende tijd nog veel adverteerders moeten worden benaderd. ,,Tot dusver hebben we afspraken met een beperkt aantal adverteerders die we onze founding partners noemen.''

Ook op het terrein van distributie zegt Rietbergen nieuwe mogelijkheden te willen onderzoeken. Metro en Spits bijvoorbeeld liggen op alle NS-stations. ,,Ik kan mij voorstellen dat we op universiteiten komen te liggen. Of misschien in een winkelketen als de Free Record Shop.''

Rietbergen hoopt over twee tot drie jaar met nrc.next een oplage te behalen van rond de 75.000 exemplaren. In de loop van het tweede jaar moet de krant volgens hem winst gaan boeken. En als dat niet lukt? ,,Dan stoppen we er gewoon weer mee. Je moet in dit sterk veranderende medialandschap nu eenmaal dingen proberen.''