Polen zeer populair bij vervoerders

Van twaalf naar twaalfhonderd Poolse werknemers in zes jaar tijd. Die prestatie heeft transportbedrijf Vos Logistics in Oss geleverd. Vos, met 3.000 vrachtwagens en 3.500 chauffeurs de grootste wegtransporteur van Europa, hanteert al anderhalf jaar een personeelsstop voor Nederlandse chauffeurs.

Directeur W. Vos zegt op Oost-Europeanen over te stappen uit kostenoverwegingen. ,,Ik betaal een Pool de helft van wat een Nederlander krijgt, 1.800 euro in plaats van 3.600 euro netto per maand.'' Behalve Polen heeft Vos driehonderd Hongaren, Tsjechen en Slowaken in dienst. ,,Er zit in principe geen limiet aan het aannemen van Polen.''

,,Absoluut een trend'', noemt M. Dijk van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) het inhuren van Poolse chauffeurs door Nederlandse transportbedrijven. Volgens hem is nu elke twintigste vrachtwagenbestuurder op de Nederlandse snelwegen een Pool. Op 92.000 chauffeurs komt dat neer op 4.500. Uit een enquête van TLN blijkt dat een op de vijf grote wegvervoerders personeel uit de nieuwe EU-lidstaten in dienst heeft.

Directeur R. Kant van de Federatie Autorijschool Management (FAM), een koepelorganisatie van 35 grote autorijscholen, ziet een verband met een andere trend: de daling van het aantal in Nederland afgelegde praktijkexamens voor het vrachtwagenrijbewijs. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen verwacht dat het aantal examens dit jaar op 12.000 uitkomt, ruim 30 procent minder dan in 2003.

CHAUFFEURS: pagina 17

    • Mark Schenkel