`Beste films komen uit Korea'

Waar haal je Chinese films? In winkels waar je ook voor mobiele telefoons, computerspellen en strips terecht kan, zoals Hong Kong Times in Rotterdam. De films zijn er geordend op de lengte van de titel.

Terwijl de trailers van de slapstick martial arts-film Kung Fu Hustle overal in Nederland draaien, is de dvd al een half jaar te koop bij filmspeciaalzaak Hong Kong Times. Verstopt in de Rotterdamse wijk Feijenoord ziet de winkel, die ook mobiele telefoons, Chinese boeken, computerspellen en strips verkoopt, er afgebladderd uit. Maar eenmaal binnen is het een feest voor de liefhebber van Aziatische film: van vechtfilms tot de filmhuishits van Wong Kar Wai en klassiekers als Farewell my concubine.

Videotheken zoals wij ze kennen zijn er voor Chinezen in Nederland niet. Chinezen huren geen films, ze kopen ze in winkels als Hong Kong Times of via het internet. Wel zijn er videotheken waar vooral de oudere generatie Chinezen videobanden met afleveringen van Hong Kong-soaps leent. In die zaken, bijvoorbeeld op de Kruiskade in Rotterdam, wordt alleen Chinees gesproken en zijn Nederlanders niet echt welkom.

Des te meer bij Hong Kong Times. Eigenaar en filmkenner Yin Kit Cheng laat zijn collectie van duizenden films zien uit Hong Kong, Thailand, China, Japan en Korea – met ondertiteling in het Nederlands. Cheng verkoopt ook karaoke- en muziek-dvd's en films op video-cd – een goedkopere en kwalitatief mindere variant. ,,Alles kan besteld worden'', zegt Cheng. Een curiositeit is dat de films niet op genre, maar op lengte van de titel staan geordend. De reeks begint met titels van een karakter, en eindigt met een stuk of vijf tekens. Geen probleem, want negentig procent van de klanten is van Chinese afkomst.

De best verkochte films is de Thaise film Ong Bak, zegt Cheng. ,,Een echte jongensfilm, met een eenvoudig verhaal en prachtige vechtscènes van hoofdpersoon Tony Yaa.'' Ook Internal Affairs wordt goed verkocht, een film uit Hong Kong van Andrew Lau, die in Hollywood opnieuw verfilmd gaat worden, met Leonardo DiCaprio en Brad Pitt in de hoofdrol in plaats van Andy Lau en Tony Leung. De nummer drie is Kung Fu Hustle, die nu in de Nederlandse bioscopen draait.

Steeds meer grote producties in Azië worden gefinancierd door Amerikaanse filmmaatschappijen. Maar volgens Cheng komt dat de kwaliteit niet ten goede. ,,De films die Jackie Chan en Jet Li in Amerika gemaakt hebben, zijn minder goed dan hun werk in Azië. In Hong Kong vindt iedereen die films slecht.''

Cheng signaleert ook steeds meer co-producties met andere landen, met bijvoorbeeld Japans, Koreaans en Hong Kongs geld. ,,Bovendien zit er in elke film een Japanse en een Koreaanse acteur, zodat de film ook in die Aziatische landen aanslaat.''

Cheng, die zelf uit Hong Kong komt, is in 1979 in Nederland komen wonen. Bijna beschaamd klaagt hij over het huidige gebrek aan goede cinema uit Hong Kong, van oorsprong een echt filmland. ,,Er worden steeds minder en steeds minder goede films gemaakt. Korea is nu het Hollywood van Azië. De Koreaanse regering pompt veel geld in de filmindustrie. En dat merk je. Goede Koreaanse films? The Classic en My sassy girlfriend, beide romantische komedies. Maar ook de actiethriller Old Boy kan ik aanraden.''

Niet overal zijn films uit Hong Kong makkelijk te krijgen. ,,In China worden deze films gecensureerd. Internal Affairs heeft in China bijvoorbeeld een ander einde, waarin het goede overwint en het kwaad verliest. Het echte einde vond de Chinese regering niet moralistisch genoeg. Maar de censuur wordt wel minder, China is zich steeds meer aan het openen.''

Dit is het eerste deel van een korte serie over gespecialiseerde videotheken en filmzaken.

    • Elda Dorren