Kane is de band van de nette massarock

Tijdens Rain Down On Me, de formidabele climax van het concert van Kane in Paradiso, valt het `oortje' uit de oorschelp van zanger Dinand Woesthoff. Hij danst, springt en draait als een derwish, maar nu werkt hij als de bliksem het oortje en de bijbehorende kabel, bedoeld voor het podiumgeluid, in zijn shirt, zodat het lichtelijk ontsierende effect meteen teniet wordt gedaan. Het tekent de man: druipend van enthousiasme en ambitie, maar met oog voor zulke details en uiterlijkheden.

Dat is wel de houding waar je groot mee wordt. Ondanks verwoede pogingen wil het in het buitenland nog niet zo lukken met deze Haagse band, maar in eigen land kan Kane niet meer stuk. Morgen spelen ze op het strand bij Almere voor 32.000 mensen, en voor het openluchtconcert in Gorinchem een week later zijn ook al zo'n 10.000 kaarten weg. In Paradiso warmde de band gisteravond vol overtuiging op.

Kane wordt gepresenteerd als trio, met gitarist Dennis van Leeuwen en drummer Martijn Bosman, en is op het podium, dankzij wisselende huurlingen, een kwintet. Maar Kane draait vooral om de persoon en de stem van Dinand Woesthoff. Hij is een man van het soort gebaren dat nauwelijks meer per videoscherm uitvergroot hoeft te worden. Meteen aan het begin van de set knalt de band er Something To Say uit, een sterke single met een refrein dat speciaal geschreven lijkt om massaal meegebruld te worden. Een liedje kan nog zo akoestisch of, zoals Woesthoff het zelf noemt, `klein' beginnen, tegen de tijd dat de slotakkoorden in zicht komen staat de boel voluit.

Qua effect heeft Woesthoff in de Nederlandse rockwereld zijn gelijke niet, en hij weet zijn publiek optimaal bij zijn muziek te betrekken. Als zanger is hij groeiende, zonder dat zijn stem nu zo'n wonder is. Al te geforceerde frasen, eerder zo'n steen des aanstoots, hoeft hij niet meer te doen, en hij neemt speelse risico's in zwermende uithalen. Soms lijkt hij de beheersing over zijn eigen enthousiasme te verliezen.

Aan het eind van Master Of The Game, een eigenwijs hoogtepunt op de laatste cd Fearless, smijt hij woest met gitaar en microfoon. Er volgen onmiddellijk excuses: Woesthoff weet hoe je ruig rocken aanvaardbaar maakt voor een groot, net publiek.

Concert: Kane. Gehoord: 11/8, Paradiso Amsterdam. Herhaling 13/8 Almere, 20/8 Gorinchem.

    • Jacob Haagsma