John de Mol begint volgend jaar tweede zender voor breed publiek

John de Mol begint een tweede televisiezender in de tweede helft van volgend jaar. Net als Talpa, dat morgenavond begint met uitzenden, moet ook dat een zender worden voor een breed publiek. ,,Zoals ook Heineken en Amstel naast elkaar bestaan, of Libelle en Margriet.'' Dat zegt De Mol in een vraaggesprek met deze krant, dat morgen wordt gepubliceerd. ,,De publieke omroep, SBS en RTL beschikken allemaal over meerdere televisiezenders. Je kunt veel flexibeler programmeren. Je redt het niet met één zender.''

De Mol verwacht vanaf 2008 ook digitale kanalen te beginnen. Die zijn alleen met een decoder te ontvangen. ,,Dat had veel eerder gekund. Dat ik dit niet zelf in de hand heb, is wel een kleine frustratie voor mij. Ik denk: steek nou eens je nek uit en zet bij iedereen zo'n kastje (decoder, red.) neer, zodat themakanalen kunnen worden ontvangen.'' Zijn eerste themakanaal wordt vermoedelijk een 24-uurssportkanaal. Maar ook de start van een homokanaal in de Verenigde Staten zegt hij met belangstelling te volgen.

Voor een tweede `open' zender moet De Mol zeker zijn van toegang bij de kabelbedrijven om een landelijk bereik te krijgen. Een zender kopen, zoals SBS of RTL, is volgens hem niet mogelijk. ,,Die zijn niet te koop.'' De Mol denkt het eens te kunnen worden met de kabelaars over doorgifte van zijn nieuwe zender. ,,Je moet zulke content (programma's) hebben dat de kabelaars niet om je heen kunnen.''

Talpa zendt uit in de avonduren op (kinder)kanaal Nickelodeon. Daardoor was De Mol verzekerd van landelijke dekking. De zender start morgen nog niet met de volledige programmering. ,,Door het eredividivisievoetbal dat half augustus begint, was er een enorme tijdsdruk. Ik schat dat we de eerste week op 50 à 60 procent zitten van wat het moet worden.''

Talpa brengt komend seizoen enkele controversiële programma's, zoals Big Brother waaraan een hoogzwangere deelneemster mee gaat doen. En de `Spermashow' die eerder al tot vragen in de Tweede Kamer leidde. In dat programma gaat een vrouw op zoek naar een zaaddonor. Weinig controversieel, vindt De Mol. ,,Er zijn per jaar duizenden vrouwen die in een kil kantoortje een buisje uitkiezen. Bij ons kan het buisje praten. De vrouw weet wie – technisch gezien – de vader van haar kind wordt, dat is het verschil.''