FRANKRIJK

Gaston Chaissac

De zee is niet de enige trekpleister van de badplaats Les Sables-d'Olonne (Vendée). Ook het Musée de l'abbaye Sainte-Croix is bepaald een omweg waard. Vooral door zijn permanente collectie met 49 gouaches, totems, collages en tekeningen van de Franse kunstenaar Gaston Chaissac (1910-1964) die soms ten onrechte tot de aanhangers van de naïeve schilderkunst en dan weer tot de `art brut' wordt gerekend. Want Chaissac hoorde tot geen enkele kunststroming en bleef zijn hele leven onafhankelijk. Oorspronkelijk was hij onder meer schoenmaker. Maar in 1937 ontmoette hij de schilder Otto Freundlich die hem sur le chemin de la peinture bracht. Chaissac had geen cent en gebruikte zo goed als alle ondergronden voor zijn `naïeve' composities: karton, keien, stukken ijzer, hout en gebruikte voorwerpen. Hij was noch gek, noch onontwikkeld; hij kende Picasso, Kandinsky en correspondeerde met Jean Paulhan en Dubuffet. En één op de twee dagen vond hij dat zijn werk in een museum thuishoorde. En hoe!

Gaston Chaissac, dag beh ma 10-12u en 14u30-18u30 in het Musée de l'abbaye Sainte-Croix, Les Sables-d'Olonne (85), 0033-251320116 en www.lessablesdolonne.fr. Tijdelijke expositie : retrospectief (1998-2005) van de Zwitserse kunstenaar Gilgian Gelzer t/m 25 sept.

Circus/Brazilië

Dit jaar staat Frankrijk in het teken van Brazilië. Het Frans-Braziliaanse paardencircus/musical O Cirque geeft aan de hand van zijn spektakel O sol Tambem (De zon ook) een voorproefje van de Braziliaanse cultuur. Onder een monumentale schildering die het overweldigende Amazonegebied voorstelt, mengen zich dansers en clowns, paarden en acrobaten op meeslepende Braziliaanse muziek. Het gezelschap `vertelt' met poëzie, tederheid en humor over de ambiance van de favela's en over de gemengde Braziliaanse bevolking. En als slot mengt het publiek zich met de artiesten voor een dolle gezamenlijke dans op de piste.

O Cirque t/m 28 aug in een tent op de Pelouse de Reuilly, Parijs (12e arrondissement), 0033-141573194 en www.fnac.com

Giverny

Aan het eind van de XIXste eeuw wordt Parijs het belangrijkste internationale kunstcentrum. De groeiende interesse van de Amerikaanse verzamelaars voor de Franse kunst ontgaat de jonge kunstenaars niet. Deze gaan dan ook naar Parijs om te studeren en te observeren. De expositie Le passage à Paris getuigt van de kracht van de trans-Atlantische band tussen 1870 en 1930 en biedt de gelegenheid om de ontwikkelingen van de Amerikaanse kunst na de Secessieoorlog te belichten. De bezoeker moet vooral ook tijd uittrekken om het huis en de tuin van Claude Monet, dat een paar passen van het Musée d'Art américain verwijderd is, te bezoeken.

Le Passage à Paris, les Américains en France 1870-1930 t/m 30 okt in het Musée d'Art américain, Giverny 27620, inl 0033-232519465 en www.maag.org; Fondation Claude Monet, inl 0033-232512821 en www.fondation-monet.com

Klassieke muziek

Classique au vert is ongetwijfeld het meest ontspannen klassieke muziekfestival van Parijs. Het heeft plaats elke zaterdag- en zondagmiddag in het mooie Parc floral de Paris. Het festival is gratis, er zijn geen kledingvoorschriften en het programma is uitstekend. Het festival, met jong en gevestigd talent, brengt zowel bekende als zeldzame werken ten gehore, zoals het octet van Schubert en de Petite Symphonie à 10 instruments van Gounod. Alle combinaties zijn van de partij: piano's, strijkkwartetten, orkesten, blaasensembles en als slot zelfs fanfares die de bezoeker naar de bloemexposities begeleiden.

Classique au vert t/m 18 sept elke za en zo middag vanaf 16u in hetParc floral, bois de Vincennes, esplanade du Château, Parijs, metro Château-de-Vincennes, toegang park €4 Inl 0033- 820 007575 en www.paris.fr

En verder in Parijs

Robert Mallet-Stevens, architecte 1886-1945 t/m 29 aug Centre Pompidou, 0033-1447 812 33 & www.centrepompidou.fr; Modes en miroir: La France et la Hollande au temps des Lumières t/m 21 aug Musée Galliera-Musée de la mode de la ville de Paris, 0033- 1565 28600.