`Brood mee naar file op de landingsbaan'

De staking op Heathrow gooit het reisschema van 70.000 passagiers in de war. Vier uur wachten in een file op de landingsbaan is geen uitzondering en reizigers krijgen hun koffers niet meer terug.

London Heathrow is al twee dagen lang het toneel van een drama voor tienduizenden acteurs. Passagiers zien hun vakanties in het water vallen of zakelijke afspraken naar de knoppen gaan. Intussen is het een kwestie van wachten, wachten en nog eens wachten.

In dagblad The Sun komen twee studenten aan het woord die zes uur vastgegespt op de startbaan moeten wachten, voordat ze horen dat de vlucht niet doorgaat. Matthew Cotten uit Cornwall: ,,Ik had in ieder geval tijd om de eerste film helemaal af te kijken.''

Op het weblog van de BBC kunnen reizigers rechtstreeks verslag doen van hun penibele situatie: ,,We zitten al uren vast in het vliegtuig, we kunnen de plek waar we moeten uitstappen al zien. Maar we kunnen niet verder en het personeel weet niet wat er aan de hand is. Mijn medepassagiers en ik zullen nooit meer met British Airways vliegen'', mailt een reiziger uit Amsterdam via zijn laptop en mobiele telefoon.

De reizigers op vlucht BA0907 uit Frankfurt staan – hoewel net geland – al ruim vier te wachten in de file op de landingsbaan. Een groep passagiers die intussen wil vertrekken, wordt vijf uur lang aan het lijntje gehouden in Terminal 4. Ze krijgen als compensatie een gratis lunchpakket en frisdrank aangeboden.

Lisa Buchan, 's ochtends gearriveerd uit Lissabon, wacht vergeefs op haar koffers bij de bagageband. ,,Toen we landden kregen we te horen dat er alleen problemen waren met de cateringafdeling. Dat zou geen invloed hebben op de bagage-afhandeling. Maar na een uur wachten – zonder verklaring – hebben we ons maar bij een balie gemeld. Daar kregen we geen tracking number, een bonnetje om naar koffers te zoeken. Nu moeten we een telefoonnummer bellen dat onbereikbaar is, hoe vaak we het ook proberen.''

Meer reizigers klagen dat ze van het kastje naar de muur gestuurd worden. ,,We zitten vast op Heathrow en krijgen van British Airways niets te horen. Alleen dat we contact moeten opnemen met het reisbureau. Maar daar weten ze ook niets en als het reisbureau naar British Airways belt, krijgen ze te horen dat alle nodige informatie op Heathrow wordt verstrekt'', klaagt mevrouw Young uit Brighton.

De luchtvaartmaatschappij biedt op haar website haar verontschuldigingen aan aan alle passagiers. Over schadevergoeding wordt echter nog niet gerept. Volgens de EU-regels hebben de reizigers recht op een compensatie van de maatschappij, inclusief een maaltijd, de gebruikelijke versnaperingen tijdens de vlucht en accomodatie – tenzij British Airways kan bewijzen dat er sprake was van uitzonderlijke omstandigheden.

Niet alle vluchten zijn geschrapt. Veel vliegtuigen worden omgeleid naar andere luchthavens, vaak honderden kilometers van de Britse hoofdstad verwijderd. Reizigers die nu nog een vlucht proberen te krijgen uit Londen, kunnen hun geluk ook proberen op het vliegveld van Cardiff.

De gevolgen van de staking zullen nog zeker een paar dagen merkbaar zijn. Wie toch de proef op de som wil nemen moet zelf brood meenemen naar het vliegveld, adviseert de Engelse krant The Times. ,,De catering staakt immers nog steeds.''

Dat de staking uitgerekend bij de cateraars begon, is veel reizigers in het verkeerde keelgat geschoten. Een reiziger op het weblog van de BBC: ,,Als je ooit een maaltijd hebt gegeten op een vlucht van British Airways, dan verbaast het je dat het cateringpersoneel niet eerder is ontslagen.''