Innovatie stuwt omzet Numico

Innovatie en hogere reclame-uitgaven stuwen de omzet bij voedingsbedrijf Numico. De verkopen namen in het tweede kwartaal sterker toe dan analisten en de raad van bestuur hadden verwacht. Daarom besloot het concern zijn omzetprognose voor 2005 te verhogen.

Vooral in Groot-Brittannië, een van de belangrijkste markten, nam de omzet toe. Numico gebruikt Groot-Brittannië om te pionieren met nieuwe producten, extra reclame en aandacht van het management. Mede met hulp van 54 procent extra reclamegeld nam de verkoop van babyvoeding in de eerste helft van dit jaar toe met 12 procent, terwijl de gemiddelde marktgroei 5 procent bedroeg.

Afgezien van Groot-Brittannië boekte het bedrijf de beste resultaten in Indonesië, Oost-Europa, Rusland en Turkije. In dat laatste land groeide de omzet 66 procent.

De groei in Nederland is al anderhalf jaar ongeveer nul. Topman J. Bennink heeft besloten om de formule die in Groot-Brittannië aanslaat toe te passen in Nederland. Vanaf volgende maand introduceert Numico tientallen nieuwe producten en verpakkingen op gebied van babyvoeding, zoals kant-en-klare flesjes melk voor kinderen van één tot drie jaar en nieuwe potjes en smaken.

De prestaties voor Numico's divisie ziekenhuisvoeding waren vergelijkbaar. De omzet steeg 13,3 procent tot 174 miljoen euro.

Numico heeft zijn omzetprognose voor 2005 verhoogd van 8 tot 10 procent naar 10 tot 12 procent. De omzet in het tweede kwartaal kwam uit op 491 miljoen euro en de nettowinst steeg in die periode met 23 procent tot 54 miljoen euro. Voor het eerst sinds 2002 is het eigen vermogen eind juni weer positief met 11 miljoen euro. Het aandeel Numico was vanochtend op de Amsterdamse beurs met 3,4 procent de grootste stijger.