Toerist ontvlucht de regen

Nederlanders boeken massaal zonvakanties om aan het tegenvallende zomerweer te ontsnappen. Grote reisorganisaties noteerden de laatste twee weken tot 30 procent meer reizigers meer dan vorig jaar. Want hoe slechter het weer, des te beter gaat het in de reisbranche.

Thomas Cook, de reisorganisatie die jaarlijks 1,5 miljoen reizigers op vakantie stuurt, ziet de laatste twee weken een scherpe stijging van het aantal boekingen. Het weer is daarom de bepalende factor, volgens een woordvoerster: ,,Het gaat als een speer.” Last minutes, maar ook de autovakantie (naar een gehuurde bungalow of caravan op de camping) naar een zonnige bestemming is populair: Cook verkocht de afgelopen weken twee keer zoveel autovakanties naar Frankrijk als vorig jaar.

Touroperator OAD is goed voor 750.000 passagiers per jaar. Directeur L. Frankenhuis door de telefoon: ,,Het bezoek op de website en bij de reiswinkels is dramatisch toegenomen nu het weer in Nederland zo slecht is. Op sommige dagen verkopen we rond de 30 tot 40 procent meer dan vorig jaar.” Frankenhuis meldt een gemiddelde groei van 15 procent.

TUI, de grootste reisorganisatie, wil geen cijfers noemen, maar ziet ,,absoluut een stijging” en een run op de last minutes, aldus een woordvoerster. ,,Toch zou ik dat niet allemaal aan de huidige weersomstandigheden willen wijten. Als je de cijfers vergelijkt met die van vorig jaar, moet je ook de omstandigheden van 2004 in overweging nemen.”

De site van reisbureau D-Reizen trok de afgelopen week 25 procent meer bezoekers. ,,Dat heeft geleid tot 16 procent meer boekingen”, zegt directeur W. van den Hoogen.

Die plotselinge groei is niet alleen te danken aan het tegenvallende zomerweer. Van den Hoogen merkt dat Nederlanders lang wachten bij het boeken van de reis. ,,Vroeger werden last-minute reizen ongeveer vier weken van tevoren vastgelegd, maar tegenwoordig beslist de helft van de klanten pas twee weken van tevoren.”

Bij D-reizen (1,2 miljoen klanten per jaar) worden de last minutes steeds vaker op het laatste nippertje geboekt. De nieuwste reistrend is het happy hour op de website. Van den Hoogen: ,,Dan gaan tussen vier en vijf ‘s middags de laatste vluchten weg naar een zonnige bestemming. Vertrekdatum: de volgende ochtend.”