Krakkemikkig Grieks veer bederft vakanties

Het wordt een vertrouwd schouwspel aan het havenfront van Piraeus, maar ook van Thessaloniki. Honderden gestrande reizigers, die er bivakkeren, soms een hele nacht, omdat het schip niet uitvaart waarop ze hun tocht naar een van de eilanden hadden besproken. Het schip heeft averij en de reparatie neemt uren in beslag. Informatie ontbreekt doorgaans en bij gebrek aan reserveschepen kunnen de vertragingen oplopen tot 48 uur.

De minister van Koopvaardij Kefaloyánnis heeft gepeperde boetes in het vooruitzicht gesteld, maar daarmee verergert hij ongewild het probleem. De meeste rederijen kunnen zich voorlopig geen vernieuwing van hun vloot veroorloven. De schepen die nu in moeilijkheden komen zijn de oudste die nog varen en 36 daarvan moeten de komende jaren, na hun dertigste levensjaar, uit de vaart worden genomen. In 2008 moet de helft van de huidige vloot zijn hernieuwd. Daarvoor is in 2001 een wet ingesteld na het vergaan van de krakkemikkige, 38 jaar oude Samina Express (82 doden). In Griekenland varen boten van vijftig jaar oud.

Maar de diverse rederijen zijn niet en masse overgegaan tot het bestellen van nieuwe veerboten. Voor een deel is dit niet gebeurd omdat de staat van elke maatschappij eist dat ze ook zorgt voor vervoer naar de minder voor de hand liggende eilanden, en voor diensten tijdens het laagseizoen. De reders betrekken hun winsten voor 84,5 procent uit de topmaanden juni, juli en augustus waarin het buitenlandse en binnenlandse toerisme floreert.

Griekse reders pleiten steeds klemmender voor complete liberalisatie van het passagiersvervoer, waarbij de staat moet bijspringen met subsidies voor de – zeer vele – afgelegen eilandjes. Maar zo'n liberalisatie houdt ook in dat buitenlandse concurrentie moet worden toegelaten, iets wat volgens de EU-regels al in 2004 had moeten beginnen.