De Duitsers blijven bij je weg, deze zomer

Zandvoort, Noordwijk en Scheveningen in verwarring. Waar blijven de Duitsers? In de bekende badplaatsen hangen opvallend veel bordjes Zimmer Frei. Voor de tijd van het jaar.

Het is augustus, maar de drommen Duitsers richting Hollandse kust zijn weggebleven. Gelet op de weersomstandigheden hebben ze groot gelijk. Nederland is nat en koud. Maar er is meer aan de hand.

Toeristenbrancheverenigingen, VVV's en andere bureaus die toeristen tellen zien een omslag: Duitsers willen tegenwoordig veel liever naar Turkije. Dat is goedkoper en, inderdaad, ook behoorlijk veel zonniger. Vorig jaar zette deze ontduitsing al in. Toen brachten, volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme, ruim 2,6 miljoen Duitsers hun vakantie (een vakantie) door in Nederland. Dat was ruim 5 procent minder dan het jaar ervoor. In de eerste vier maanden van dit jaar ging de daling door: min 9 procent. De lege zolderkamers van nu in de knusse duinpensionnetjes aan huis doen het ergste vrezen voor de rest van het jaar.

Op een ander terrein van de economie, het bedrijfsleven, doet zich een omgekeerde ontwikkeling voor: de Duitsers rukken op! De meest recente cijfers dateren van 2003: 80,7 miljard Duitse investeringen in Nederland, bijna 20 procent meer dan in 2000. De voorbeelden zijn niet te missen.

De koopjeswinkels Aldi en Lidl hebben de laatste jaren samen 13 procent van het marktaandeel van de Nederlandse supermarkten weggesnoept. Ook in de doe-het-zelfmarkt weet een goedkope keten uit Duitsland bestaande Hollandse ketens te verdringen. Bouwmarktwinkel Hornbach (`Es gibt immer was zu tun') opende sinds 1997 negen filialen in Nederland. En dat doet pijn. ,,Met elke nieuwe vestiging veroveren ze 1 procent marktaandeel'', verzuchtte een directeur van Gamma zaterdag in deze krant.

Onder bakkers, wasmachineverkopers en reisagenten is de Duitse opmars al even onmiskenbaar. Hetzij door overnames, hetzij door zelf de markt open te breken. Het bedrijf Kamps uit Düsseldorf nam in 1999 een bundeling van drie Nederlandse bakkerijen over. Media Markt viel op eigen kracht de Nederlandse elektronicawinkels lastig. En de grootste reisorganisatie van Nederland, de combinatie Arke-Holland International, ging al negen jaar geleden op in het Duitse megaconcern TUI. Deze reisgigant werkt zelf mee aan de opdrogende stroom toeristen uit Duitsland. Op zijn website prijst de TUI-groep tientallen vakantieaanbiedingen aan, waarvan vele naar de drie kusten van Turkije. De Noordzeekust van Holland staat er niet tussen.

    • Philip de Witt Wijnen