Wegener hoopt op fusiekrant

Een forse teruggang van landelijke advertenties en een almaar toenemende daling van de dagbladabonnees drukken de omzet van Wegener, uitgever van regionale kranten zoals het Utrechts Nieuwsblad en De Gelderlander. De bestaande krantenactiviteiten zullen dit jaar een pas op de plaats maken, zei het bedrijf vanmorgen bij de presentatie van de resultaten over de eerste helft van 2005. De verwachtingen voor de nieuwe krant, een fusie van het Algemeen Dagblad en regionale kranten, zijn dan ook hooggespannen.

Over de eerste zes maanden boekte Wegener een iets hogere nettowinst van 30,8 miljoen euro. Dat is vooral te danken aan kostenbeheersing en verkoop van vastgoed en deelnemingen zoals Meteo Consult. De omzetdaling van 5,2 procent tot 385,5 miljoen euro viel opnieuw tegen. Dat lag niet aan de personeelsadvertenties. Want die stijgen volgens Wegener weer. In de eerste helft groeide het volume van de personeelsadvertenties met 8,6 procent. In heel 2004 was er nog een vermindering van 23 procent.

De stijgende verkoop van personeelsadvertenties zou een belangrijke graadmeter moeten zijn voor het herstel van de advertentiemarkt. In het tweede kwartaal werd Wegener echter getroffen door fors lagere landelijke advertenties. ,,De Nederlandse markt blijft zeer grillig en moeilijk voorspelbaar'', aldus bestuursvoorzitter Jan Houwert in een schriftelijke verklaring. Bij de presentatie van de jaarcijfers dacht hij nog dat het ergste leed in de verkoop van advertenties achter de rug was.

Ook het verlies van dagbladabonnees trekt een wissel op de omzet. In de eerste helft van 2005 waren er circa 5,1 procent minder abonnees. Wegener noemt de toenemende daling zorgwekkend en vestigt dan ook veel hoop op de nieuwe krant die op 1 september, samen met PCM Uitgevers, uitgever van onder meer deze krant, wordt gelanceerd. Wegener gaat ervan uit dat de krant positief bijdraagt aan de resultaten, al durft het nog geen prognose te geven.

De direct-marketingtak incasseerde ook een omzetdaling in het eerste halfjaar. Dit kwam vooral door verkoop van bedrijfsonderdelen. Op eigen kracht wist de divisie, die gegevens van consumenten verzamelt en beheert, wel te groeien.