Problemen Delphi door GM

Het Amerikaanse bedrijf Delphi, de grootste producent van auto-onderdelen ter wereld, overweegt uitstel van betaling aan te vragen. De belangrijkste toeleverancier van autofabrikant General Motors is in problemen geraakt door de malaise op de Noord-Amerikaanse automarkt en zegt de hoge loonkosten niet meer te kunnen opbrengen. Delphi wil van de vakbonden en General Motors een financiële tegemoetkoming om de sociale lasten te kunnen betalen.

Dat heeft Delphi, gevestigd in de noordelijke staat Michigan, gisteren laten weten bij de publicatie van zijn resultaten over het tweede kwartaal van dit jaar. Het onderdelenconcern leed een verlies van 338 miljoen dollar (273,5 miljoen euro), tegen een winst van 143 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. Wel lukte het Delphi om een iets hogere omzet te genereren bij andere klanten dan General Motors.

Delphi kondigde vorig jaar december al aan 8.500 van de 185.000 arbeidsplaatsen over de hele wereld te schrappen. In de eerste helft van dit jaar verdwenen al 3.600 banen. Ondanks de reorganisatie is het bedrijf, dat in 1999 werd losgemaakt van GM, nog lang niet uit de problemen en de kredietlijnen zijn uitgeput.

Als het niet lukt om meer financiële ruimte te krijgen van de vakbonden en GM, kan Delphi een beroep doen op hoofdstuk 11 van de Amerikaanse faillissementswetgeving. Dat voorziet in een vorm van surseance waarbij een bedrijf aan een reorganisatie kan werken zonder dat het last heeft van schuldeisers.

Ook hoge grondstof-, pensioen- en zorgverzekeringskosten leidden tot het verlies in het tweede kwartaal. Delphi wil graag meer fabrieken sluiten, maar heeft daar toestemming van de vakbonden voor nodig. Circa 34.000 van de ruim 48.000 werknemers zijn aangesloten bij een vakbond. De koers van het aandeel Delphi daalde gisteren met 14 procent tot 4,25 dollar.

In mei van dit jaar lukte het concurrent Visteon, een auto-onderdelenmaker die tot enkele jaren geleden een onderdeel van Ford was, al om een financiële overeenkomst met de vakbonden en het voormalige moederbedrijf te sluiten.

Visteon staat er nu dan ook minder slecht voor. De omzet met andere afnemers dan het voormalige moederconcern groeide met 29 procent tot 1,8 miljard dollar. Daardoor nam de totale omzet in het tweede kwartaal licht toe van 4,9 miljard tot 5,0 miljard dollar. De koers van Visteon steeg gisteren met 11 procent.