KPN stelt prognoses naar boven bij

KPN behaalde dit kwartaal betere resultaten dan verwacht en stelt zijn verwachtingen over 2005 naar boven bij. De nettowinst van het telecombedrijf kelderde, maar het bedrijfsresultaat was beter dan voorzien.

KPN rekende in maart nog op een daling van het bedrijfsresultaat die in de buurt van de 10 procent zou komen, nu verwacht het dat de daling zo'n 5 procent zal bedragen. Dat bleek vanochtend tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. In tegenstelling tot wat analisten en KPN zelf verwachtten, wist het bedrijf de omzet op hetzelfde niveau te houden als vorig jaar en daalde de winst voor belastingen met 3,6 procent. Dat is minder dan voorzien. Topman Ad Scheepbouwer ziet het komende halfjaar dan ook met ,,toenemend vertrouwen'' tegemoet.

De strategie van KPN ligt op koers, zo stelde Scheepbouwer. Deze strategie is gestoeld op twee pijlers: het verwerven van marktaandeel als het gaat om nieuwe diensten en het behouden van marktaandeel in het traditionele vaste telefoneren. Ook is het bedrijf begonnen met de kostenreductie die het in maart aankondigde. In het eerste halfjaar verdwenen er bij KPN al 1.070 arbeidsplaatsen. De komende vijf jaar wil het bedrijf 8.000 banen schrappen.

Een belangrijke nieuwe dienst is televisie. Het bedrijf heeft er het afgelopen kwartaal 24.000 televisie-abonnee's bij gekregen en heeft er nu 70.000 in totaal. Later dit jaar introduceert KPN digitale televisie via het extra snelle breedbandnetwerk (adsl2+) dat het nu aanlegt. Scheepbouwer: ,,Ook hier gaat het gaspedaal naar beneden.'' Daarmee zullen ook extra diensten beschikbaar komen, zoals het tegen betaling kijken van films.

In mei is KPN op kleine schaal begonnen met het aanbieden van bellen via internet. Als alle kinderziektes zijn verholpen – storingen, slechte geluidskwaliteit – zal dit worden aangeboden aan het grote publiek, naar verwachting eind dit jaar. Uiteindelijk moet al het vaste telefoonverkeer van KPN via het internet lopen.

Op de markt voor breedbandinternet is het aandeel van KPN dit kwartaal licht gedaald, maar de markt groeit nog steeds. In het ,,verdedigen van de traditionele diensten'' zegt KPN te slagen. Het aantal niet-zakelijke abonnee's op het vaste telefoonnet nam met 4 procent af, maar het marktaandeel van KPN bleef voor het eerst sinds jaren stabiel. De omzet van KPN nam het afgelopen kwartaal toe met 1,4 procent tot 2,95 miljard euro. De nettowinst was met 239 miljoen euro 40 procent lager dan vorig jaar, als gevolg van een belastingtegenvaller. Het aandeel KPN steeg vanochtend met 3,7 procent.