Talpa's weerman wordt paspop

De televisieoorlog staat op het punt te beginnen. Zaterdag gaat Talpa, de nieuwe zender van John De Mol, van start. Hoe reageren de belangrijkste concurrenten?

De weerman van Talpa fungeert als een bewegende paspop. De kleren uit de collectie die hij draagt, hangen de volgende dag in de winkels. En als er een broek van wordt verkocht, krijgt Talpa een deel van de opbrengst.

Met de start van Talpa, de nieuwe televisiezender van John de Mol, doet het begrip no cure, no pay zijn intrede in de televisiebranche. Of, beter gezegd: mediabranche. Want bij Talpa wordt nooit over televisie alléén gepraat. Het hoort allemaal bij elkaar: televisie, radio, internet, digitale kanalen en UMTS (beeld en geluid via de mobiele telefoon).

Talpa wil het no cure no pay-principe vooral inzetten bij kleine adverteerders met een beperkt budget. Die betalen minder voor hun reclamezendtijd, omdat Talpa ervan uitgaat dat het geld via omzetverhoging kan worden terugverdiend. En van die eventuele omzetverhoging krijgt John de Mol dan weer een percentage.

Zaterdag gaat Talpa, de nieuwe zender van miljardair John de Mol, van start. Vanaf acht uur zendt Talpa die avond uit, op het kanaal waar overdag kinderprogramma's van Nickelodeon te zien zijn. Beau van Erven Dorens, Jack Spijkerman en Linda de Mol presenteren De weg naar Talpa over het ontstaan van de zender. `Marco Borsato & Friends' geven een openluchtconcert. Daarna zendt Talpa de samenvattingen uit van de eerste vijf Eredivisie-wedstrijden. Doordeweeks is de programmering grotendeels horizontaal: elke week volgens hetzelfde stramien op dezelfde tijden. Daardoor weet de kijker precies op welk tijdstip hij welk programma kan verwachten.

Talpa richt zich met een mix van sport, nieuws en entertainment op een breed publiek. De verwachting is daarom dat vooral de familiezenders Ned.2, RTL4 en SBS6 de concurrentie zullen voelen. Aan het eind van het televisieseizoen wil Talpa een marktaandeel van tien procent hebben bij kijkers in de voor adverteerders belangrijkste leeftijdsgroep van 20 tot 49 jaar. Ter vergelijking: het best bekeken net in die categorie is volgens Stichting Kijkonderzoek RTL4 met 16,8 procent. Ned.2 heeft volgens diezelfde bron in die doelgroep 14,4 procent.

Gaat het Talpa lukken? ,,Ja'', zegt T.Rozestraten, commercieel directeur van Talpa. ,,Nee'', zegt T. Nijkamp, de programmaleider van concurrent SBS6. Nijkamp denkt dat het ,,onmogelijk'' is in zo'n korte periode. M. Frank, hoofd Radio en TV planning van Mediabureau Carat denkt dat het ,,misschien'' gaat lukken. Een mediabureau koopt reclamezendtijd in voor adverteerders. Frank noemt de ambitie ,,gigantisch'', maar acht procent is wel haalbaar, denkt hij. Dat is althans zijn inzet bij de weddenschappen met collega's.

Ned.2 houdt er rekening mee dat het 3,5 procent marktaandeel moet inleveren. Het Eredivisievoetbal ging naar Talpa. En bekende presentatoren (Linda de Mol, Caroline Tensen) gaan van Ned.2 naar Talpa en nemen hun goedbekeken shows mee, zoals Miljoenenjacht en Eén tegen Honderd. Halverwege het televisieseizoen zal ook Ivo Niehe van Ned.2 naar Talpa vertrekken. Zijn TV-show blijft overigens bij de Publieke Omroep, maar wordt dan gepresenteerd door Reinout Oerlemans.

[Vervolg TALPA: pagina 2]

TALPA

De tv-oorlog begint dagelijks om 18.00 uur

[vervolg van pagina 1]

Ton F. van Dijk is de netcoördinator van Ned.2. Hij verruilde na vijf jaar Ned.1 voor het tweede net. Niet per se een promotie, wel een ,,frontbaan'' zegt hij.

Na 27 juni, toen Talpa zich aan pers en adverteerders `voorstelde' heeft Van Dijk nog wat geschoven in zijn programmaschema. Hij laat het Engelse voetbal op zaterdag nu iets eerder beginnen dan het Eredivisievoetbal bij Talpa. Studio Sport op zondag werd al eerder verschoven van zeven uur naar half negen. ,,Daar moet je realistisch in zijn. Om zeven uur kijken voetballiefhebbers naar Talpa.''

Bij RTL Nederland vond een belangrijke personele wijziging plaats. Enkele weken voor de Talpa-presentatie werd bekend dat de bij RTL zeer succesvolle programmadirecteur Leo van der Goot aan het eind van het jaar zou vertrekken. Zijn taken legde hij per direct neer.

Volgens de verklaring van RTL verschilden Leo van der Goot en directeur van RTL Nederland, Fons van Westerloo, van inzicht over de toekomst van de televisiezenders. Maar voor Van der Goot werd op korte termijn geen vervanger gezocht. Fons van Westerloo neemt nu zelf alle beslissingen over de indelingen van de zenders.

Eén van de eerste dingen die hij deed was de naam van jongerenzender Yorin veranderen in RTL7. Daarmee voegde hij zich in de strijd om de beste positie op de afstandsbediening. Hoe `lager' een zender op de afstandsbediening is ingeprogrammeerd, hoe eerder kijkers bij het zappen bij die zender blijven hangen.

Van Westerloo besloot ook om het televisieseizoen iets eerder te laten beginnen. Normaal starten Goede Tijden, Slechte Tijden en RTL Boulevard in september, nu begint RTL Boulevard op 15 augustus, `Goede Tijden' op 29 augustus.

SBS6 en Net5 kregen onlangs een nieuwe vormgeving: nieuwe logo's en een nieuwe voice-over-stem in enkele programma's. De programmering werd niet gewijzigd als reactie op Talpa, zegt Tina Nijkamp. Zij verwacht het huidige marktaandeel van SBS6 (dit jaar gemiddeld 13,3) vast te kunnen houden. ,,We hebben onze vaste successen zoals Hart van Nederland en Hart in Aktie en daarnaast hebben we een aantal nieuwe familieprogramma`s.''

De strijd om de kijkers zal zich vooral in de vooravond, dus vóór half negen, afspelen. Wie dan kijkers weet te trekken, kan die makkelijker vasthouden tot `prime-time', vanaf half negen tot half elf. Voor Talpa is dat extra moeilijk omdat de zender geen `instroom' heeft van – volwassen – kijkers. Op werkdagen begint Talpa om zes uur, als de kinderprogramma's van Nickelodeon ophouden.

Het eerste programma is Thuis; een live-programma van vijf presentatoren onder wie zanger Gordon en voormalig AVRO-presentatrice Angela Groothuijzen. Fons van Westerloo noemt dat een groot risico. ,,Je verwacht dat miljoenen mensen hun vertrouwde programma's op dat tijdstip verlaten voor een programma dat zich nog volledig moet bewijzen. Ik zou eerder hebben gekozen voor een bekende serie.''

Een belangrijke pijler voor Ned.2 in de vooravond moet de, van Yorin overgenomen, dagelijkse soap Onderweg naar Morgen (ONM) worden, om half acht. Het is na de mislukte weekendsoap Het Glazen Huis de tweede poging van de Publieke Omroep om jongeren aan zich te binden. Verder zijn er thema's per avond. Dinsdag is `crime-night', met Opsporing verzocht en Opgelicht. Donderdag is voor drama.

Maar Ned.2 is ook de nationale nieuwszender. Bij grote gebeurtenissen is dáár het nieuws te zien en moeten de thema's wijken. Tussen de avondjournaals door gaat de NOS ook korte nieuwsflitsen uitzenden van twee minuten. Voor televisie overdag is nauwelijks geld beschikbaar: omdat de concurrentie het grootst is tussen zes en twaalf `s uur avonds wordt al het beschikbare geld dan ingezet. Zelfs Lingo (15.000 euro per aflevering) vindt Van Dijk vóór zes uur te duur.

De Ster verwacht in 2006 een inkomstenverlies van 41 miljoen euro nu Talpa als nieuwe speler de toch al krappe adverteerdersmarkt betreedt. Het reclamebedrijf van de Publieke Omroep is ook aan meer regels gebonden dan de commerciële omroepen. Een no cure no pay-constructie zoals Talpa die heeft, is er uitgesloten. SBS kan dat wel, maar vindt het ,,niet zo interessant'', zegt een woordvoerder. ,,Het gaat dan echt om kleine, nieuwe adverteerders. Bij grotere is het heel moeilijk om helder te zien waardoor de verkoop stijgt.''

Talpa probeert ook op andere manieren om adverteerders de ruimte te geven. Er komen volledig gesponsorde programma`s, net zoals SBS en RTL die hebben. En in de toekomst moet het mogelijk worden de vaas of fruitschaal uit een serie direct via internet te bestellen.

Maar dit soort constructies zal niet de hoofdmoot van de inkomsten vormen, denkt mediaplanner van Carat, Michel Frank. ,,Het is de slagroom op de taart, uiteindelijk wil ook Talpa gewoon zijn reclameblokken vol hebben.''

De Mol belegt zelf: pagina 2

Programmering: pagina 2

Multimediaal: pagina 2:pagina ]

    • Merel Thie