Superdebuut `Chinese Google'

Baidu.com, een Chinese zoekmachine naar het voorbeeld van Google, heeft gisteren een droomdebuut gemaakt op de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq. De koers van het aandeel verviervoudigde op de eerste handelsdag, een koerswinst bij beursgang die jarenlang niet meer te zien was op de Amerikaanse aandelenmarkten.

Baidu is de meest gebruikte zoekmachine in China en is opgericht door twee Chinezen die in de Verenigde Staten studeerden. Een van hen werkte na zijn studie als computerprogrammeur bij de Amerikaanse zoekmachine Infoseek.

Het bedrijf bereikte na één dag handelen een beurswaarde van bijna 4 miljard dollar, ruim 2.000 maal de winst die het vorig jaar maakte. Google is ruwweg 70 maal zijn winst waard en concurrent Yahoo 75 maal de winst. Sommige beurshandelaren spraken gisteren van een ,,zieke'' waardering voor het Chinese bedrijf.

Bij Baidu werken momenteel 700 mensen. Het hoofdkwartier staat in Peking. De omzet vorig jaar bedroeg 111 miljoen yuan (circa 14 miljoen euro). De winst kwam in 2004 uit op niet meer dan 2 miljoen euro.

Robin Lee, een van de oprichters van Baidu, zei gisteren dat de aandacht geconcentreerd zal blijven op het uitbouwen van het bedrijf en dat de koersbewegingen van het aandeel minder scherp in de gaten zullen worden gehouden.

Het aandeel Baidu werd gisteren tegen 27 dollar geïntroduceerd en sloot op 122,54 dollar, een winst van 454 procent. Volgens analisten is de koersexplosie de grootste sinds februari 2000, toen beleggen in internetbedrijven op zijn hoogtepunt stond. ,,Deze beursgang is de terugkeer naar de internetbubbel'', zei analist John Fitzgibbon tegen persbureau Bloomberg.

Ook al voor beursgang bleek de interesse voor Baidu overweldigend. Het zoekmachinebedrijf besloot het aantal aan te bieden aandelen uit te breiden en verhoogde tot tweemaal toe de richtprijs van haar introductie.

Google, die 2,6 procent van de aandelen Baidu bezit, maakte op zijn eerste handelsdag een koerswinst van 18 procent. Inmiddels is Google 81 miljard Amerikaanse dollar waard.

In China wordt Baidu op de hielen gezeten door Google en Yahoo. Maar het marktaandeel van Baidu zou nog altijd vrijwel even groot zijn als dat van de twee Amerikaanse zoekmachinereuzen tezamen. (Bloomberg)