Bloemenbommen

De Japanse art director Yuji Tokuda heeft de wapens in de wereld de oorlog verklaard. Met bloemen `pensioneert' hij pistolen, bommen en granaten.

Plots stond er een tank in de straten van Tokio afgelopen maand. Een lieve tank. Een opblaasbare rubber tank op ware grootte, waarvan de loop omhoog is gebogen. Uit de loop steken onbestemde roze bloemen, lieftallig zoals een kind ze zou tekenen.

De tank is onderdeel van het eenmansproject Retired Weapons van Japanner Yuji Tokuda – in het dagelijks leven art director bij reclamegigant Dentsu. Tokuda houdt zich bezig met het beëindigen van het leven van wapens via zijn eigen metier: design. Op de website www.retired.jp is een uitgebreide collectie wapens te vinden die alle `gepensioneerd' zijn. Pistolen, machinegeweren en raketten waar bloemen uitsteken. Ook Little Boy en Fatman, de bommen die zestig jaar geleden Hiroshima en Nagasaki met de grond gelijk maakten, zijn hier retired. Alles is verkrijgbaar op T-shirts of stickers, en de activiteiten breiden zich uit. De afbeeldingen zijn ook als screensaver te downloaden.

,,Ik hoop dat mensen meer over het belang van vrede gaan nadenken'', zegt Tokuda. ,,Jongeren in Japan denken er tegenwoordig heel licht over.'' Zestig jaar geleden ontzegde Japan zich het recht oorlog te voeren als middel tot het oplossen van internationale conflicten, in een door de Amerikanen geschreven grondwet. Japan heeft tegenwoordig echter troepen in Irak als onderdeel van de internationale bezettingsmacht. Het is slechts een kwestie van tijd voor het `vredesartikel' uit de grondwet verdwijnt.

Tokuda zelf is voor behoud van het artikel, maar zegt dat zijn actie niet specifiek verzet is tegen de grondwetswijziging. Met typerend Japans fatalisme zegt hij begrip te kunnen opbrengen voor het feit dat de grondwet ,,wegens veranderde internationale omstandigheden'' wordt gewijzigd.

Zijn actie is ingegeven door een jaar in Amsterdam bij reclamebureau KesselsKramer. ,,We hadden daar een project waarbij we sociale kwesties aan de orde stelden op een reclamezuil'', vertelt Tokuda. ,,Ik heb daar aandacht gegeven aan Hiroshima en ben meer gaan nadenken over sociale kwesties. Als ontwerper wil ik niet alleen in opdracht werken maar ook eigen activiteiten ondernemen.''

    • Hans van der Lugt